De juryleden van het Best Managed Companies-programma zien hoe de accenten elke editie weer anders liggen. Victoria Vandeputte en Yves Noël vertellen over het groeiende belang van inclusie en duurzaamheid, en ze belichten de sterke en zwakke punten van het Belgische ondernemerslandschap.
‘Het is interessant om te zien hoe bedrijven binnen het Best Managed Companies-programma evolueren. Ze maken deel uit van een stimulerend netwerk dat hen helpt te groeien’, steekt Best Managed Companies-jurylid Yves Noël, voorzitter van Nomainvest en erevoorzitter van familiebedrijf NMC International, van wal. Ook zijn collega-jurylid Victoria Vandeputte, CIO van Diversi Foods, belicht dat groepseffect. ‘In het Belgische bedrijfslandschap bestaan al brede en sterke netwerken. Iedereen kent elkaar en dat is een sterkte als je iets nieuws wil uitproberen. Best Managed Companies is een pool van bedrijven die veel gemeenschappelijk hebben en van elkaar kunnen leren.’
Thema's als diversiteit en inclusie zijn nog steeds uitdagingen voor de deelnemende bedrijven.
‘We werken volgens een beproefd internationaal kader, maar toch liggen de accenten elk jaar anders’, zegt Yves Noël. ‘Thema's als diversiteit en inclusie zijn nog steeds uitdagingen voor de deelnemende bedrijven. Beide juryleden merken dat bedrijven zich daarvan bewuster worden. ‘Als we kijken naar de managementteams en raden van bestuur, is er nog een hele weg af te leggen. Ik geloof dat de generatie die nu aan het roer komt daarin de volgende stappen zal zetten’, zegt Victoria Vandeputte, die nu al ‘fantastische initiatieven’ ziet, zoals werknemers-aandeelhouderschap. ‘We zien bedrijven die met vernieuwende organisatiemodellen werken om talent aan te trekken en aan boord te houden.’
Cybersecurity
Ook digitalisering is een thema dat doorweegt in het verdict van de jury. ‘Als je kijkt naar recente cyberaanvallen in België, kan niemand nog zeggen “mij overkomt het niet”’, aldus Victoria Vandeputte. ‘Cybersecurity is een nieuw element, maar het wordt steeds belangrijker’, bevestigt Yves Noël. ‘Het is een grote meerwaarde van het Best Managed Companies-programma dat bedrijven daar snel attent op worden gemaakt.’
Verder is ook duurzaamheid, in de brede zin van het woord, een bijzonder aandachtspunt. De geselecteerde bedrijven zijn meestal al vergevorderd in hun bewustzijn en hebben actieplannen. Victoria Vandeputte: ‘Als ze duurzaamheid integreren in hun bedrijfsstrategie - of het nu gaat om de inkoop van producten, recycling, energiegebruik of andere aspecten - hebben ze een stap voor op bedrijven die gewoon het lijstje met duurzaamheidsdoelstellingen van de VN afvinken.’
‘Familiebedrijven zijn van nature duurzaam’, zegt Yves Noël, die zelf in een is opgegroeid. ‘We zijn er niet voor het volgende kwartaal of het volgende dividend, maar voor de volgende generatie.’ Helemaal juist, knikt Victoria Vandeputte. ‘De langetermijnfocus is bij familiebedrijven meestal sterker dan bij multinationals, waar een beursnotering de druk van kortetermijnresultaten opdrijft.’
Belgische origine
Een onbetwistbare kracht van het Belgische ondernemerslandschap is de kwaliteit van ons onderwijs. ‘We hebben uitstekende universiteiten en onderzoekscentra. Dat is een sterkte waar onze bedrijven uit kunnen putten. Veel managers van internationale bedrijven, zowel in Europa als in de Verenigde Staten, zijn van Belgische origine. Dat aandeel ligt veel hoger dan ons kleine aandeel in de wereldbevolking. En dat is ook te merken bij de Best Managed Companies’, aldus Victoria Vandeputte.
Veel managers van internationale bedrijven, zowel in Europa als in de Verenigde Staten, zijn van Belgische origine.
Een nadeel? ‘Belgische bedrijven hebben een kleine thuismarkt en vinden het soms moeilijk om groot te denken. Die bescheidenheid belemmert hen om zich te richten op heel Europa’, merkt Yves Noël, wiens kantoor op amper 5 kilometer van de Duitse grens ligt. ‘Duitse bedrijven hebben een veel groter speelveld, dat door taal en culturele nabijheid reikt van Duitsland tot Oostenrijk en Zwitserland. Hun kernmarkt is dus meer dan tien keer zo groot en dat geeft bedrijven meer armslag en ambitie. Belgische bedrijven kijken nog niet genoeg over de grenzen heen. Tegelijk zijn wij, Belgen, zonder twijfel een volk dat zich prima kan aanpassen aan andere culturen. Zo kan een zwakte worden omgebogen tot een sterkte. Onze bedrijven mogen gerust wat meer internationale ambitie koesteren.