Sprimoglass werd eind 19e eeuw opgericht door de familie Prégardien in Sprimont. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verwerking van vlak glas en biedt een assortiment maatproducten aan de bouwsector. De toegevoegde waarde in 2022: Service met een grote S.
“Ik denk dat onze eindgebruikers ons assortiment meer beïnvloeden dan vroeger omdat ze nu beter op de hoogte zijn, onder andere door de informatie die ze online vinden. Maar ze verwachten nog altijd een goede service”, zegt Frédéric De Gucht. Als CEO van Sprimoglass zag hij de voorbije jaren heel wat nieuwe uitdagingen ontstaan.
Daarom heeft Sprimoglass zijn producten een ‘Deliveroo-touch’ gegeven. Klanten kunnen het productieproces nu online volgen. Ze zien dat hun order goed ontvangen is, dat het behandeld wordt en, tot slot, dat de bestelde beglazing onderweg is. Om dit mogelijk te maken, heeft Sprimoglass extra geïnvesteerd in IT. Vandaag is die extra service een duidelijke meerwaarde voor de klanten.
Net iets meer doen, zit in het DNA van het bedrijf. Net zoals het glas van Sprimoglass meer doet dan enkel isoleren. “Onze beglazing absorbeert geluid, warmte en licht en biedt een betere veiligheid. We zijn een industriële speler die dynamiek koppelt aan innovatie en die van plan is om nog vele decennia zijn stempel te drukken op de sector van de glasverwerking”, klinkt CFO Audrey Massart overtuigd.
Het Best Managed Companies-label opent nieuwe horizonten en bewijst dat we op de goede weg zijn.
Omdat Sprimoglass een kwalitatieve service belangrijk vindt, kan het ook projecten van a tot z uitvoeren, van ontwerp tot plaatsing. “De beglazing die we op maat maken, wordt steeds groter en zwaarder. Aangezien onze klanten meestal niet de ervaring of het materiaal hebben om dergelijk glas te plaatsen, neemt onze dochteronderneming Sprimoinstall met plezier die taak voor haar rekening”, zegt Frédéric De Gucht.
Talent vinden en houden
“Sprimoglass wil altijd het verschil maken, ook als werkgever”, gaat Audrey Massart verder. “Die visie ligt aan de basis van talloze beslissingen binnen onze organisatie.” De arbeidsmarkt is in volle (r)evolutie. Daarom heeft Sprimoglass een bedrijfscultuur ontwikkeld die gebaseerd is op drie waarden. De eerste is ‘winner attitude’.
“Bij Sprimoglass houden we van winnen, maar we hebben vooral een hekel aan verliezen”, zegt Frédéric De Gucht met een glimlach. “Daarom zijn vernieuwing en volharding essentieel. We staan er trouwens op om kleine en grote successen te vieren.” Zo krijgt zowel de selectie voor Best Managed Companies als het binnenhalen van een nieuwe klant een plaats in de nieuwsflash die elke maandag verstuurd wordt om de teamspirit te versterken. “We communiceren heel open, digitaal maar ook op de werkvloer”, stipt de CEO aan. “Ik heb bijvoorbeeld geen vaste werkplek.”
Die aanpak ligt in het verlengde van de tweede waarde van de Sprimoglass-cultuur: ‘one team’. “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en elk van ons heeft – op zijn niveau en manier – impact op het eindresultaat van het bedrijf”, legt Frédéric De Gucht uit. “Dat is de reden waarom we geen onderscheid maken tussen arbeiders - ik gebruik trouwens liever het woord ‘operator’ - en bedienden. Zo zijn onze bezorgers cruciale schakels voor ons omdat ze zowel de eerste als de laatste indruk van ons bedrijf bij de klant nalaten.”
Nieuwsgierig en waakzaam
De derde waarde van Sprimoglass, en meteen ook een van de talenten van de medewerkers, is ‘curious’. “Je mag nooit denken dat je het gemaakt hebt”, meent Frédéric De Gucht. “Het beste – en slechtste –
voorbeeld is ongetwijfeld Nokia. Na het enorme succes in de jaren 90 heeft Nokia de boot van de smartphone gemist. Daarom is het belangrijk om altijd nieuwsgierig en waakzaam te blijven en aandacht te hebben voor innovaties. Je mag niet aarzelen om je bij te scholen, jezelf in vraag te stellen, belangstelling te hebben voor het werk van collega’s en concurrenten, en niet alleen in je eigen sector. En last but not least, rust nooit op je lauweren.”
Sprimoglass wil een werkgever zijn die echt het verschil maakt. Die visie ligt aan de basis van talloze beslissingen binnen onze organisatie.
“De titel van Best Managed Companies is voor ons geen eindpunt, maar een begin”, vervolgt Frédéric De Gucht. “Dit opent nieuwe horizonten en bewijst dat we op de goede weg zijn.” Audrey Massart knikt instemmend: “We mogen er trots op zijn dat Sprimoglass vandaag een referentie is op de Belgische markt van glasverwerking. Het Best Managed Companies-label toont dat onze visie realiteit wordt. En dit is nog maar het begin!”
Om er zeker van te zijn dat Sprimoglass de juiste richting uitgaat en dat de projecten succesvol zijn, werkt het bedrijf met een strategisch vijfjarenplan. “De huidige strategie werd in 2019 opgesteld”, zegt Frédéric De Gucht. “Twee keer per jaar maken we een stand van zaken op over wat gerealiseerd is, wat versneld moet worden en waar we een voorsprong hebben. We bekijken dan ook steeds het doel dat we voor ogen hebben en waarom we dat willen bereiken. Zo houden we even halt in het heden om ons voor te bereiden op de toekomst.”