Vandersanden, LVD Company en Vanbreda Risk & Benefits vernieuwden vier jaar op rij hun Best Managed Companies-label. Zij worden dit jaar beloond met het Gold label. Het bewijs dat ze weten om te gaan met de game changers in het bedrijfsleven.
Hoe bent u erin geslaagd om de strategie scherp te houden en te communiceren?
Eddy Deconinck, Directeur Collectief Welzijn Vandersanden: ‘Drie woorden: purpose, potential, perspective. Stakeholders identificeren zich met onze strategie omdat die vervlochten is in alles wat we doen. Winst is voor ons geen doel, maar een middel om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Onze medewerkers zijn leiders die met plezier die betekenisvolle rol spelen. Ze nemen verantwoordelijkheid en eigenaarschap op, passend bij hun potentieel. Bovendien zijn de familiale kernwaarden van onze bedrijfscultuur stevig verankerd en hanteren we KPI’s en de SDG’s als kompas.’
Wat is de grootste innovatie binnen uw bedrijf?
Nathali Donatz, Group Marketing Director Vandersanden: ‘We innoveren op product- en procesvlak en zetten volop in op de digitale transformatie. Een innovatie die beide bundelt, is RoboBrick: een volautomatische strippenrobot, met software om baksteenpatronen te creëren, die aangesloten wordt op de prefab-productielijn van de klant. We geloven sterk in de toekomst van prefab, industrialisatie en robotisering. Met RoboBrick nemen we het voortouw, in co-creatie met de klant. We ontwikkelen ook een CO2-negatieve steen die koolstofdioxide absorbeert en opslaat. Met deze disruptieve oplossing ontlasten we het milieu in plaats van het te belasten.’
Hoe slaagt u erin om de volledige organisatie te betrekken bij de bedrijfsstrategie?
Carl Dewulf, CEO LVD Company: ‘Missie en visie zijn bij LVD Company geen hoogdravende slogans aan de bedrijfsmuren. Onze vlakke organisatiestructuur telt zelden meer dan vier stappen tussen CEO en werkvloer. De samenwerking is hecht en open, de communicatie helder en laagdrempelig. Dankzij regelmatig overleg stroomt informatie vlot doorheen de organisatie. Geen ego’s, maar teamwerk. Geen wij-zijgevoel, maar samen voor dezelfde ambities. Onze dialoog is klaar als een klontje: zeg wat je doet, en doe wat je zegt.’
Wat helpt u om de concurrentie voor te blijven?
Carl Dewulf, CEO LVD Company: ‘We onderscheiden ons op drie manieren. Fikse investeringen in innovatie – van producten en processen tot technologieën en beleidsvoering. Liefst 25 procent van onze omzet wordt gerealiseerd met producten jonger dan drie jaar. Ten tweede, een duurzaam hr-beleid dat talent vindt en bindt. Mensen krijgen kansen om zich te ontplooien, ook buiten de geijkte paden. Met veel oog voor flexibel werken en welzijn. Tot slot: onze wendbaarheid. Door een breed productgamma met dito afzetmogelijkheden spelen wij kort op de bal en schakelen we snel om als dat nodig is.’
Hoe is de digitalisering voor uw bedrijf geëvolueerd over de laatste vier jaren?
Pedro Matthynssens, CEO Vanbreda Risk & Benefits: ‘We geloven sterk dat we via digitalisering het verschil kunnen maken binnen de traditionele verzekeringssector. De voorbije vier jaar hebben we onze backoffice en onze frontoffice gedigitaliseerd. Daarbij lanceerden we innovatieve tools en oplossingen zoals de Vanbreda-app. Dat zorgde voor een verhoogde klantentevredenheid. Maar ook voor efficiëntere processen omdat we via digitale kanalen nog sneller kunnen communiceren met onze verzekeraars.’
Wat betekent leiderschap in uw organisatie?
Els Van Hoeck, HR-Director bij Vanbreda Risk & Benefits: ‘We hebben een grote ploeg leidinggevenden van meer dan zeventig managers. Die reiken we slimme fora en tools aan, zoals overlegcomités op directieniveau en een driemaandelijks HR-Café. We investeren in vorming met opleidingen rond de essentials van leidinggeven, zowel voor bestaande managers als voor high potentials. Elke leidinggevende vacature wordt intern bekendgemaakt en elke nieuwe leidinggevende doorloopt een extern assessment. Vorig jaar boden we onze managers ook een opleiding remote management aan, zodat zij hun teams optimaal op afstand kunnen aansturen.’