In twintig jaar is de omzet van Unilin sterk gegroeid, vooral door investeringen in innovatie en technologie. Dit succes is mede te danken aan de consultants van delaware, die de vloer- en isolatiespecialist ondersteunen met innovatieve IT-oplossingen.
Toen Dave Vandenberghe in 2000 startte als IT Supply Chain Project Manager bij Unilin, stond het bedrijf op het punt van explosieve groei. Drie jaar eerder had het het Uniclic-systeem voor laminaatparket uitgevonden, dat de sector snel veroverde. Een jaar later lanceerde het kliklaminaat onder het merk Quick-Step. ‘We kochten voortdurend nieuwe machines om de vraag bij te houden. Alles wat we produceerden, was al verkocht voor het de fabriek verliet. De businessunit groeide jaarlijks met meer dan 20%.’
‘Wij helpen Unilin innoveren, en zij stimuleren ons om mee te groeien’
Ook de productietechnologieën evolueerden snel. ‘Machines werden na twee jaar al grondig aangepast om drie tot vier keer sneller te produceren. We hadden systemen voor boekhouding, productie en orders, maar die waren beperkt en werkten onafhankelijk van elkaar. Bovendien gebruikten we in elk land andere software. Dit moest efficiënter.’
Van zes IT-diensten naar één
Nadat Vandenberghe in 2003 de leiding nam over de IT-afdeling, richtte hij zich op de migratie naar het geïntegreerde ERP-systeem van SAP. ‘Nadat we dat in Europa hadden afgerond, breidden we het uit naar de Verenigde Staten’, zegt Vandenberghe. Ook het CRM-systeem werd in die periode geïmplementeerd. De overstap naar één systeem verbeterde de efficiëntie en bereidde de organisatie voor op verdere groei.
Toen Jan Dewitte in 2009 CIO van Unilin werd, vond hij een capabel team dat behoefte had aan een betere structuur, organisatie en planning. ‘Na de overname door het Amerikaanse Mohawk Industries in 2005 botste ons West-Vlaamse ondernemerschap op de Amerikaanse regelgeving en rapporteringseisen. IT speelde een cruciale rol om die kloof te overbruggen.’
‘We willen niet werken met leveranciers, maar met partners die ons uitdagen en nieuwe inzichten geven om verder te groeien’
Geen leverancier, maar partner
Het afgelopen decennium lag de focus op het ontwikkelen van B2B-platformen voor retailklanten. ‘Ze kunnen online bestellen, productinformatie opzoeken en orders volgen’, zegt Vandenberghe, nu Global Enterprise Architect. ‘We verwerken jaarlijks 200.000 orders via dat platform.’ Verschillende systemen, waaronder het B2B-platform, worden ondersteund door SAP-oplossingen.
Al meer dan twintig jaar werkt delaware als consultant voor Unilin en draagt het bij aan de innovatieve IT-aanpak van het bedrijf. ‘We dagen elkaar continu uit’, zegt Christoph Bogaerts, partner bij delaware. ‘Wij helpen hen innoveren, en zij stimuleren ons om mee te groeien.’
‘Soms verliepen projecten moeizaam’, zegt Dewitte. ‘Dan is het belangrijk om een partner te hebben die je blijft steunen tot alles in orde is. We willen niet werken met leveranciers, maar met partners die ons uitdagen en nieuwe inzichten bieden om buiten onze comfortzone te groeien.’ Vandenberghe voegt toe dat een gedeelde cultuur bijdraagt aan het succes van dit langdurige partnerschap. ‘delaware en Unilin hebben dezelfde waarden, en dat merk je in onze samenwerking.’
‘Retailklanten kunnen online bestellen, productinformatie opzoeken en hun orders volgen’
Self-service voor cijfers
De komende jaren wil Unilin IT verder integreren in andere afdelingen. ‘Veel medewerkers in sales, operations en finance hebben interesse en vaardigheden in IT. Daarom bieden we platformen aan voor het ontwikkelen van low code-oplossingen en het maken van rapporten. Met een paar muisklikken krijgen ze inzicht in omzetmarges of operationele prestaties.’
Ontdek hier hoe dat kan.