Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaamheid als speerpunt tijdens Gentse Belegger on Tour

De Belegger on Tour: vier ceo's pitchen hun bedrijf voor een publiek van beleggers.

Tijdens De Belegger on Tour krijgen vier CEO’s elk acht minuten om hun bedrijf voor te stellen. In Kinepolis Gent mochten een 350-tal beleggers voor en na de CEO-pitch aangeven of ze in de bedrijven zouden beleggen. Hoewel enkel Fastned en Inclusio duurzaamheid in het DNA hebben, zien ook Agfa-Gevaert en Greenyard het potentieel. Een positionering die de zaal overtuigde.

Make Agfa great again met groene waterstof

CEO Pascal Juéry geeft toe dat Agfa-Gevaert van ver terug komt. ‘De digitale revolutie was een enorme klap. Tot 2020 daalde onze omzet: 85 procent van onze activiteiten zaten in verdwijnende markten.’

Daarom richt het bedrijf zich nu op drie toekomstgerichte afdelingen: healthcare IT, digitaal printen en groene waterstof. Met haar ZIRFON-membranen hoopt Agfa-Gevaert de standaard voor groene waterstof te zetten. Het bedrijf bouwt daarom een nieuwe fabriek in Mortsel, waar ze zo’n 200 miljoen euro aan salespotentieel zien. De afdeling zal dit jaar al een positief resultaat afleveren.

Advertentie

Mijn taak is simpel: Make Agfa great again. Ik wil een bedrijf waar toptalenten komen werken.

Pascal Juéry
CEO Agfa-Gevaert

Dat de koers van het aandeel onder één euro dreigt te vallen, is niet de hoofdzorg van Juéry: ‘Ik leid het bedrijf niet op basis van een beurskoers. Mijn taak is simpel: Make Agfa great again. Ik wil een bedrijf waar toptalenten komen werken.’

Fastned: groeien tot 2030

Daarna was het de beurt aan Michiel Langezaal, oprichter en CEO van Fastned, meteen de eerste Nederlander bij De Belegger on Tour. Het bedrijf bouwt op strategische locaties oplaadstations voor elektrische voertuigen.

Advertentie

‘We ondertekenden net een joint venture met het Londense stadsbedrijf om op een zestigtal locaties in de Londense agglomeratie telkens 10 tot 30 laadstations te plaatsen. Een erkenning van onze expertise. Tegen 2030 willen we laadstations op duizend A-locaties in Europa.’

Advertentie

We ondertekenden net een joint venture met het Londense stadsbedrijf om op een zestigtal locaties in de Londense agglomeratie telkens 10 tot 30 laadstations te plaatsen.

Michiel Langezaal
CEO Fastned

Langezaal nuanceerde de dalende verkoop van elektrische wagens. Die valt volgens hem helemaal niet stil: de stijging is alleen iets lager dan voorspeld. ‘Consumenten wachten op het goedkopere segment. Die komt er snel door sneller dan voorzien dalende batterijkosten.’

Met een simpele berekening schetste Langezaal het Fastned van 2030. ‘Duizend stations met een omzet van 1 miljoen euro elk en een bruto marge van 40 procent. Als je weet dat een beurswaarde van tien keer de bruto marge in de technologiesector conservatief is, betekent dit vier miljard euro. Vandaag bedraagt de beurskoers amper 300 miljoen euro bedraagt.’

Greenyard: duurzame voedseltransitie

Als derde probeerde Francis Kint, na een tussenstop bij Ter Beke (What’s cooking) terug bij Greenyard, de aanwezige beleggers te overtuigen.

Advertentie

‘De laatste vier jaar stegen zowel onze omzet als operationele winst en de schuldgraad werd afgebouwd. Greenyard wil zich voornamelijk profileren in de eiwittransitie: met groenten het grootste deel van uw bord vullen.’

We willen ons voornamelijk profileren in de eiwittransitie: met groenten het grootste deel van uw bord vullen.

Francis Kint
CEO Greenyard

Je vindt Greenyard in de winkel met onder andere kant-en-klare maaltijdpakketten en de plantaardige ijsjes van Gigi. Toch gaat de duurzame positionering verder dan gezond voedsel. ‘Samen met onze leveranciers willen we ons waterverbruik, afvalproductie en CO2-uitstoot drastisch verlagen. Onze kredietgevers belonen ons daar voor met een lagere rentevoet’, legt Kint uit.

Greenyard verhoogt het dividend van 10 cent naar 25 cent. ‘De hoogte van het dividend is een evenwicht zoeken tussen aandeelhouders belonen en verder investeren. We willen hiermee een positief signaal geven, nadat we enkele jaren geen dividend hebben uitgekeerd.’

Inclusio: een sociale GVV

Als laatste kaderde Lionel van Rillaer het risicoprofiel van Inclusio, een gereglementeerde vastgoedvennootschap (GVV) die sociale wooneenheden verhuurt.

Advertentie

‘Onze bezettingsgraad is 98 procent. We hebben een klein aantal commerciële ruimtes, die staan soms even leeg. In onze particuliere wooneenheden is er echter geen leegstand, er zijn zelfs wachtlijsten. Onze huurders zijn trouwens sociale verhuurmaatschappijen en woonmaatschappijen. Het risico op leegstand en betaalachterstand ligt bij hen.’

We hebben een klein aantal commerciële ruimtes, die staan soms even leeg. In onze particuliere wooneenheden is er echter geen leegstand, er zijn zelfs wachtlijsten.

Lionel van Rillaer
CEO Inclusio

Puur financieel is sectorgenoot Cofinimmo misschien iets interessanter, maar zij hebben voornamelijk kantoren en rusthuizen in portefeuille. ‘Dat lijkt toch iets risicovoller. Daarenboven is bij ons de maatschappelijke meerwaarde overduidelijk’, aldus van Rillaer.

Als GVV is Inclusio wettelijk verplicht minstens 80 procent van de winst als dividend uit te keren. Dat geeft een dividendrendement van ruim 5 procent.

Vier verschillende bedrijven, die allemaal duurzaamheid vooraan op de agenda zetten. Een verhaal dat lijkt aan te slaan. Voor de pitch werden alle vier de bedrijven met de nodige scepsis bekeken. Na de pitch was telkens de meerderheid van de zaal overtuigd.

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.