Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Podcasts zijn een mooie aanvulling binnen het opleidingsaanbod'

My Learning World, het nieuwe digitale leerplatform van Siemens.

Bedrijven, onderwijsinstellingen en trainingscentra verkennen momenteel volop de mogelijkheden van podcasts binnen opleidingen. Vlerick Business School en Siemens vertellen hun bevindingen met dit opkomende medium. ‘Dankzij podcasts leren mensen zelfs tijdens het joggen bij.’

Ondernemingen zetten almaar vaker podcasts in bij hun interne en externe communicatie. Enerzijds delen ze via het medium hun vakkennis en expertise met klanten. Anderzijds vertalen ze er ook op een bevattelijke manier strategische boodschappen mee naar hun personeel. Nieuwer is dat podcasts stilaan ook hun weg beginnen te vinden binnen trainingen en opleidingen. Technologiebedrijf Siemens is alvast overtuigd van de voordelen ervan. Het heeft inmiddels 1.750 podcasts beschikbaar.

Gefocust leren zonder scherm

Advertentie

‘We zien podcasts bovenal als een gebruiksvriendelijk onderdeel binnen ons totale leeraanbod’, verduidelijkt Rudy Claes, Learning Manager bij Siemens België-Luxemburg. ‘Het medium is toegankelijk via smartphones en biedt troeven die andere oplossingen niet hebben.’ Troeven zoals het gefocust kunnen luisteren wanneer mensen met andere zaken bezig zijn, bijvoorbeeld tijdens het sporten, autorijden of treinreizen.

Met podcasts halen we cursisten even weg van hun computerscherm.

Vincent Bagué
Manager Learning Innovation Cenre bij Vlerick

Ook Vlerick Business School test sinds twee jaar de opleidingsmogelijkheden met podcasts uit. ‘We zien dit in de eerste plaats als een extra afwisseling binnen onze leermiddelen‘, vertelt Vincent Bagué, Manager bij het Learning Innovation Centre van Vlerick. ‘Zo hebben we een reeks waarin professoren bepaalde reflectievragen stellen aan de deelnemers van een leiderschapsopleiding.’ De cursisten beluisteren die podcasts bij voorkeur tijdens het wandelen: zodat de inhoud écht goed kan doordringen. ‘Met podcasts halen we cursisten even weg van hun computerscherm. En het medium is ook uitstekend geschikt om externe sprekers en gastdocenten in aan het woord te laten.’

Podcasts door en voor medewerkers

Siemens biedt onderdak aan podcasts op zijn nieuwe digitale leerplatform My Learning World, dat gevuld is met honderdduizend leerobjecten. ‘We werken zowel met eigen leermodules als content aangekocht bij externe e-learning-leveranciers‘, zegt Rudy Claes. ‘We hebben zelfs medewerkers die educatieve podcasts maken voor hun collega’s.’ Het bedrijf stelt zijn leercontent ter beschikking via digitale thematische leerkanalen, rond topics als Internet of Things (IoT), leiderschap en virtueel samenwerken. Het is een soort Netflix voor digitale leercontent, waar medewerkers à la carte uit kunnen kiezen.

Advertentie

Sommige medewerkers maken educatieve podcasts voor hun collega’s.

Rudy Claes
Learning Manager bij Siemens België-Luxemburg

Gepersonaliseerd leeraanbod

De tijd dat iedereen getraind wordt met hetzelfde leermateriaal is definitief voorbij. ‘In die zin passen podcasts ook binnen onze gepersonaliseerde leercultuur waarbij medewerkers ownership krijgen over hun eigen ontwikkeling – over wat ze wanneer en hoe willen bijleren’, stelt Ivo Christiaens, HR-directeur bij Siemens België-Luxemburg. ‘Niet iedereen heeft dezelfde noden.’ Sommige mensen hebben een beter ontwikkeld auditief geheugen, anderen leren sneller via visualisaties.

Medewerkers kunnen voor bepaalde opleidingen het medium kiezen waar zij op dat moment het meest bij gebaat zijn: podcasts, teksten, video’s, e-learnings of een combinatie ervan. Een slim algoritme stelt ook nieuwe leercontent voor op basis van de gebruikersvoorkeuren. ‘Die flexibele keuzevrijheid is een absolute meerwaarde binnen ons opleidingsaanbod. We zien dat ook aan onze stijgende gebruikerscijfers’, klinkt het.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.