Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrische stadswagens kosten in 2025 wellicht evenveel als auto’s met verbrandingsmotor

De verkoop van elektrische wagens blijft stijgen. Het prijsverschil met voertuigen met een verbrandingsmotor verkleint, net als de beperkingen voor de gebruiker. De snelheid van de transitie naar EV’s wordt vandaag bepaald door de kostprijs van batterijen en de beschikbaarheid van de oplaadinfrastructuur.

‘Hoe meer de prijs van batterijen daalt, hoe betaalbaarder elektrische auto’s worden’, verzekert Julie Dickson, directrice beleggingen bij Capital Group. ‘Het prijsverschil met de thermische auto hangt af van die factor. Iets waarin de constructeurs de voorbije tien jaar aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt – ook al vertraagt de stijging van de grondstofprijzen deze evolutie.’

Advertentie

‘Een ander voertuig van Chinese makelij, de Wuling Hongguang Mini, met een capaciteit van 10 kWh – ter vergelijking, het Model 3 van Tesla levert circa 60 kWh – wordt verkocht aan een prijs van 5.000 dollar, zonder overheidssteun. Dat is minder dan een auto met verbrandingsmotor met een vergelijkbaar vermogen. De constructeur heeft die prijs alleen kunnen realiseren omdat hij erin geslaagd is een batterij te maken die slechts 1.500 dollar kost. ‘In 2021 zijn er niet minder dan 400.000 stuks van verkocht’, voegt de expert eraan toe. Ze verwacht dat de prijs van kleine elektrische stadswagens tegen 2025 zal dalen tot die van auto’s met een verbandingsmotor.

Upgrade

Hoe meer de prijs van batterijen daalt, hoe betaalbaarder elektrische auto’s worden

Julie Dickson
Directrice beleggingen bij Capital Group

Het break-evenpunt ligt voor de constructeurs niet meer ver weg – ook al hebben de stijgende grondstofprijzen deze daling van de kostprijs vertraagd. Julie Dickson blijft wel optimistisch: ‘Innovatie kan die stijging mee helpen compenseren. De markt evolueert snel. China dat vroeger uitsluitend NCM-batterijen (nikkel-kobalt-mangaan) produceerde, is gaan diversifiëren naar de minder dure LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat).’

Advertentie

Ondanks hun minder goed presterende autonomie op het vlak van het aantal kilometers, nemen LFP-batterijen vandaag meer dan de helft in van de markt van het basissegment. ‘In Europa daarentegen domineert vandaag het premiumsegment’, zegt Julie Dickson. Ze benadrukt dat het type gebruiker zal veranderen naarmate de prijzen dalen, de oplaadinfrastructuur zich ontwikkelt en de keuze groter wordt. Vooral voor de populaire segmenten zoals de SUV’s. Maar de weg is nog lang.’

Tegelijk zetten overheden steeds harder in op de markt van de elektrische voertuigen, vooral in China en in het Oude Continent. Zo heeft Europa getracht zijn post-Covid-maatregelen te ‘vergroenen’. ‘In twee jaar tijd is de penetratiegraad van elektrische wagens in Europa meer dan verviervoudigd van 4 naar 20 procent in 2021. China kende met een stijging van 5 naar 15 procent een verdrievoudiging’, zegt Julie Dickinson. ‘In de Verenigde Staten bleef die op 5 procent, maar om te voldoen aan de nieuwe reglementeringen zal dat gaan stijgen. Tegen 2030 zullen herlaadbare voertuigen in het verkeer in Europa 60 procent van de totale vloot uitmaken, in China 70 procent en in de Verenigde Staten 50 procent.’

DE ESSENTIE

  • Het break-evenpunt van elektrische wagens lijkt voor de constructeurs binnen handbereik te zijn
  • Er moeten nog wel grote uitdagingen worden overwonnen: tekort aan componenten, gebrek aan laadpalen
  • Pareltjes zoals Tesla behouden veel voorsprong op de klassieke constructeurs

De andere analyses van de experts van Capital Group vindt u hier.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.