Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'De grote uitdaging van de decarbonisatie in de luchtvaart biedt heel wat opportuniteiten'

De luchtvaart vertegenwoordigt ongeveer twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot door menselijke activiteiten. ‘Om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn, moet de sector meer inspanningen doen, vooral op het vlak van nieuwe brandstoffen’, zegt Cheryl Wilson van Capital Group. ‘Dat zal tal van beleggingsopportuniteiten opleveren.’

‘De voorspellingen over de evolutie van het luchtverkeer lopen grotendeels gelijk: de ‘De voorspellingen over de evolutie van het luchtverkeer lopen grotendeels gelijk: de vraag naar passagiersvervoer gaat de volgende decennia fors toenemen’, zegt Cheryl Wilson, Senior ESG Manager bij Capital Group. ‘Het voorbije anderhalf jaar hebben de meeste Noord-Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen zich geëngageerd tot een netto-nul-uitstoot tegen 2050. Maar hun actiemogelijkheden zijn beperkt. Ondanks de talrijke inspanningen die de sector al leverde om zijn koolstofafdruk te verminderen, is de weg naar neutraliteit nog lang.’

Een van de belangrijkste pijlers van deze transitie steunt op het toenemend gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen (sustainable aviation fuels of ook SAF). Die brandstoffen zullen wellicht nieuwe beleggingsopportuniteiten bieden. De ontwikkeling van synthetische SAF op basis van plantaardige oliën of van afval (biomassa) staat nog in de kinderschoenen en het gebruik ervan blijft vandaag nog zeer beperkt. Het aanbod bedraagt minder dan 0,1 procent van de wereldwijde vraag naar kerosine in 2019, maar zou tegen 2025 ongeveer 1,7 procent moeten bedragen.

Advertentie

De voorspellingen over de evolutie van het luchtverkeer lopen grotendeels gelijk: de vraag naar passagiersvervoer gaat de volgende decennia fors toenemen.

Cheryl Wilson
Senior ESG Manager bij Capital Group

Bovendien is het nog minstens wachten tot 2040 op de commercialisering van synthetische e-fuels (of elektrobrandstoffen) die geproduceerd worden op basis van hernieuwbare energie zoals groene waterstof en opgevangen CO₂. Ze zullen ons toelaten een netto-nul-uitstoot te bereiken.

‘SAF zijn vandaag twee tot zeven keer duurder dan klassieke kerosine. Deze brandstof wordt ontwikkeld uit hernieuwbare elektrische energie via groene waterstof, heeft wellicht niet te kampen met bevoorradingsprobelemen aangezien hij bestaat uit groene waterstof en opgevangen CO₂’, zegt Cheryl Wilson.

Alternatieve brandstoffen

‘Andere speerpunttechnologieën zoals vloeibare waterstof zouden tegen 2050 moeten bijdragen tot een vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 80 procent vergeleken met het huidige niveau. Maar voor het merendeel van die innovaties zal het nog minstens tien jaar duren voor ze op de markt komen’, vervolgt de experte. ‘Wat rest zal tot een minimum beperkt kunnen worden door een combinatie van maatregelen zoals controle op het luchtverkeer, verbetering van de vluchtroutes en koolstofkredieten.’

Advertentie

Vandaag werkt de regelgeving over de vermindering van de koolstofuitstoot in de luchtvaartsector nog onvoldoende stimulerend.

Cheryl Wilson
Senior ESG Manager bij Capital Group

De regelgevende druk zal wellicht ook toenemen zodat de vraag naar nieuwe duurzame oplossingen zal stijgen. ‘Vandaag werkt de regelgeving over de vermindering van de koolstofuitstoot in de luchtvaartsector nog onvoldoende stimulerend’, vindt Cheryl Wilson. ‘De regelgeving werd in 2016 uitgewerkt door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie en werd al goedgekeurd door een honderdtal landen, maar China hoort daar nog steeds niet bij. Ze is ook pas vanaf 2027 verplicht van toepassing. Doordat ze voornamelijk steunt op compensatie (de aankoop van koolstofkredieten), zal ze waarschijnlijk niet volstaan als we dit vergelijken met de grote inspanningen die andere sectoren op het vlak van CO2-vermindering realiseren.

DE ESSENTIE
  • De regelgevende druk op de luchtvaartsector om de uitstoot te verminderen zal toenemen.  
  • Vooral nieuwe brandstoffen en nieuwe luchtvaarttechnologieën zullen zorgen voor de vermindering van de uitstoot van vervuilende gassen.
  • De combinatie van regelgeving en nieuwe technologieën zal wellicht de vraag naar koolstofarme of koolstofvrije brandstoffen doen groeien.

De andere analyses van de experts van Capital Group, vindt u hier.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.