De Brusselse scale-up Optimy brengt vrijwilligerswerk, donaties, mecenaats- en sponsoractiviteiten samen op één platform. CEO Kenneth Bérard geeft bedrijven advies om maatschappelijk te ondernemen door perfect in lijn te blijven met hun waarden.
‘Oorspronkelijk beschouwde ik mezelf niet als een sociaal ondernemer, al waren we wel bezig met sponsoring. Op vraag van onze klanten hebben we een hele dienstverlening ontwikkeld die is uitgegroeid tot het meest uitgebreide platform op de markt’, zegt de CEO van Optimy, Kenneth Bérard.
Een van die klanten was de BNP Paribas Fortis Foundation, die haar maatschappelijke voetafdruk wilde vergroten en zichtbaarder maken. ‘Het is voor bedrijven een must om ook op maatschappelijk vlak een positieve invloed te hebben. Dat genereert meerwaarde voor het bedrijf en voedt een positieve spiraal.’
‘Maar die maatschappelijke gevolgen moeten meetbaar zijn. Hoeveel kinderen worden er geholpen? Hoeveel bomen zijn er geplant? Welk effect heeft dat op de tevredenheid van de werknemers, op het imago, op de omzet? Ons model biedt dat allemaal aan en bedrijven moeten niet telkens nieuwe modules aanschaffen als ze extra activiteiten willen toevoegen. Dat is volgens mij onze grote succesfactor. We zijn marktleider in Europa in onze sector en het enige Europese bedrijf dat actief is in zowel Europa als Noord-Amerika.’
Persoonlijke begeleiding
Veel bedrijven zitten vol goede bedoelingen. Ze willen een positieve effect hebben op de samenleving, maar vaak ontbreekt het hen aan een goeie methode om dat efficiënt te doen, merkt de ondernemer op. Ze hebben de neiging om al hun inspanningen los van elkaar te zien. Het Optimy-platform biedt daar een oplossing voor. Het is makkelijk samen te stellen en is servicegericht. ‘Wij passen ons aan de processen aan van elke businessunit en van elk bedrijf. Omgekeerd werkt het niet’, verzekert Kenneth Bérard. ‘Onze klanten zoeken geen “tech”, maar wel begeleiding. We investeren in personalisering en dat loont.’
Het beleid om maatschappelijk verantwoord te ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van je bedrijf.
‘Ons eerste advies is altijd: versnipper je inspanningen niet. Ze moeten één geheel vormen’, zegt de CEO. ‘We raden bedrijven aan hun acties met behulp van ons instrument te structureren. Het beleid in maatschappelijk verantwoord ondernemen moet in lijn zijn met de waarden, het DNA en de bredere strategie van het bedrijf. En de acties moeten natuurlijk transparant en goed worden uitgevoerd.’
BNP Paribas Fortis als partner
Een andere tip van Bérard is om met je bankier te praten ‘voordat het mes op de keel staat. Het vertrouwen dat we vanaf het begin in BNP Paribas Fortis hadden, was doorslaggevend in de groei van ons bedrijf. Het feit dat de bank ons volgt, heeft onze geloofwaardigheid vergroot bij onze partners, investeerders, klanten en ook intern. Als klant van ons platform kent de bank ons van binnenuit. Nu zet ze voor ons een factoringservice op om onze groei verder te ondersteunen.’
De groei van Optimy werd eerst ondersteund door de cashflow, wat ongebruikelijk is voor een technologiebedrijf. Vanaf 2019 kwam er financiering in het spel toen een Canadees fonds dat gespecialiseerd is in SaaS-bedrijven (software as a service) en verbonden is aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) is toegetreden tot het kapitaal.
Zoals voor meer bedrijven is een van de grootste uitdagingen van Optimy het werven van nieuw talent. ‘We trekken talent aan uit het buitenland. In ons kantoor in Brussel werken zestig mensen van twintig nationaliteiten. Die multiculturaliteit is een enorme verrijking en heeft ons geholpen om internationaal door te breken.’