Twaalf jaar geleden nam BMW als eerste fabrikant ter wereld een auto op waterstof in serieproductie. Vandaag legt de Duitse pionier de laatste hand aan innovatieve nieuwe brandstofceltechnologie. ‘Auto’s op waterstof veroveren weldra een plek in de mobiliteitsmix.’
De komende jaren zullen wagens met verschillende alternatieve aandrijftechnologieën naast elkaar blijven bestaan. Want geen enkele oplossing dekt – overal en voor iedereen – het volledige spectrum mobiliteitseisen. In die context zullen ook wagens op waterstof hun plek op de markt opeisen.
De klant wil en zal meer dan ooit kunnen kiezen, verduidelijkt Ewoud Van Der Heyden, Marketing Director bij BMW Group Belux. ‘Bij elektrisch rijden denkt iedereen spontaan aan auto’s met een stekker. Maar wij geloven dat wagens met een brandstofcel, die via waterstof elektriciteit opwekt, een belangrijke aanvulling vormen op batterijelektrische aandrijfsystemen.’
Brandstofcel-elektrische voertuigen
Met het i Hydrogen NEXT-prototype toonde BMW eind vorig jaar hoe die waterstoftechnologie naadloos geïntegreerd kan worden in de BMW X5. Brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s) bieden tal van voordelen, weet Jeroen Lissens, Corporate Communications Manager bij BMW Group Belux. ‘Ze maken mee een emissievrije mobiliteit mogelijk, kunnen in drie tot vier minuten volgetankt worden, hebben zowel in de zomer als de winter een groot rijbereik én ze zijn geschikt om caravans en aanhangwagens mee te trekken.’
‘Brandstofcel-elektrische voertuigen kunnen in drie tot vier minuten volgetankt worden.’
BMW Group verwacht in 2022 in beperkte aantallen een waterstofwagen te produceren die gebruikmaakt van de volgende generatie brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen. Ten vroegste in 2025 zou de Duitse autoconstructeur met een op de BMW X5 gebaseerd model op grotere schaal de markt betreden.
De grootste knelpunten om van auto’s op waterstof ook een commercieel succes te maken? ‘Een uitgebouwde waterstofinfrastructuur’, zegt Ewoud Van Der Heyden. ‘Weinig landen beschikken vandaag over voldoende waterstoftankstations (België telt er voorlopig twee, nvdr). En ook de waterstofprijs per kilo aan de pomp moet naar omlaag.’ BMW vindt het ook belangrijk dat die waterstof 100 procent groen opgewekt wordt, met hernieuwbare energie uit windturbines en zonnepanelen. ‘Ook daarin hebben producenten nog een weg te gaan’, klinkt het.
Strategische internationale samenwerkingen
‘Door vandaag en morgen strategisch samen te werken met gelijkgezinde partijen versterkt BMW wereldwijd de emissieloze mobiliteit.’
Voor de ontwikkeling en industrialisatie van brandstofceltechnologie voor de massamarkt werkt BMW al sinds 2013 samen met Toyota Motor Corporation. ‘Samen hebben we drie jaar geleden ook de Hydrogen Council opgericht’, vertelt Jeroen Lissens. ‘Meer dan 80 toonaangevende bedrijven in de energie-, transport- en industriële sector hebben zich hier al bij aangesloten.’
Met die gebundelde knowhow en expertise wil de groep een uniforme langetermijnvisie voor de waterstofeconomie ontwikkelen. ‘Door vandaag en morgen strategisch samen te werken met gelijkgezinde partijen en actoren versterkt BMW wereldwijd de emissieloze mobiliteit’, besluit Ewoud Van Der Heyden.
Van zijn eerste elektrische auto in 1972 (!) naar de katalysatortechnologie in de BMW 5 Reeks tijdens de jaren tachtig tot de weldra te verschijnen wagen op waterstof: voor BMW is duurzaamheid veel meer dan marketing. ‘Het is een visie die al jarenlang onlosmakelijk verankerd zit in onze bedrijfsstrategie’, benadrukt Ewoud Van Der Heyden, Marketing Director bij BMW Group Belux.
‘Al onze benzine- en dieselmotoren worden ook elk jaar schoner, zuiniger en milieuvriendelijker. Onze internationale fabrieken halen hun stroom uit hernieuwbare energiebronnen. En als constructeur waken we er ook over dat het kobalt, dat we nodig hebben voor de batterijen van onze elektrische wagens, alleen van mijnbedrijven komt die transparant, eerlijk en maatschappelijk verantwoord omgaan met hun medewerkers en het milieu: net zoals wij dat doen.’