Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
'Wij geven onze klanten de keuze'
De auto-industrie bereidt zich voor op de toekomst en BMW neemt daarin een pioniersrol op. Eddy Haesendonck van BMW Group Belux: ‘We zijn geen autoconstructeur, maar een techcompany.’
‘De elektrificatie komt eraan’, stelt Eddy Haesendonck, voorzitter en CEO van BMW Group Belux. ‘Dat tonen onze verkoopcijfers: 16 procent van alle BMW’s en MINI’s die dit jaar werden ingeschreven, heeft een elektrische aandrijving. Tegen eind 2019 hebben we 500.000 geëlektrificeerde voertuigen afgeleverd. We verwachten tegen 2021 een stijging tot een kwart, en tegen 2030 tot de helft. Ons aanbod volgt mee: tegen eind 2023 willen we 13 volledig elektrische wagens en 12 plug-in hybrides op de markt brengen.’
De klant kiest
Het adagium van de BMW Group is The Power of Choice. ‘We geven onze klanten keuzes, ook in de aandrijfmodus van hun wagen’, zegt Eddy Haesendonck. ‘De BMW X3 wordt het eerste model met vier mogelijke aandrijvingen: benzine, diesel, hybride of volledig elektrisch.’
In hybride modellen ziet BMW Group een veelbelovende toekomst. Haesendonck: ‘Hybride is het beste van twee werelden. Voor de dagelijkse verplaatsingen rijd je volledig elektrisch, en voor langere afstanden ben je niet afhankelijk van laadpunten. Want Brussel wil dieselmotoren verbannen tegen 2030, en de verbrandingsmotor moet verdwijnen uit de stad in 2035. Maar daar moeten voorzieningen tegenover staan, zodat elektrische wagens die rol kunnen overnemen. Voorlopig loopt ons land hopeloos achter.’
De BMW X5 45e heeft een elektrisch rijbereik van 80 kilometer. ‘En dat is interessant’, weet Haesendonck, ‘want 66 procent van de Belgen pendelt minder dan 40 kilometer heen en terug.’
Tegen eind 2019 hebben we 500.000 geëlektrificeerde voertuigen afgeleverd.
Echt goed voor de planeet
‘We innoveren sterk in elektrische mobiliteit’, stelt Haesendonck. ‘We ontwikkelen bijvoorbeeld zelf onze batterijen. Onze ingenieurs verhogen de energiedensiteit – waardoor je met hetzelfde batterijpakket verder rijdt – en ontwikkelen een waterstofmotor. We zijn steeds minder een autoconstructeur, en meer en meer een techcompany.’
Bovendien investeert BMW Group ook écht in zijn elektrische batterij, legt Haesendonck uit, om de sociale en ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden. ‘We kopen kobalt rechtstreeks bij de mijnen in Marokko en Australië, om zeker te zijn van veilige werkomstandigheden en duurzame processen. We werken samen met Umicore voor de recyclage van de batterijen. En we streven naar een cradle-to-cradle-oplossing, een cyclus zonder afval.’
Elektrisch blijft fiscaal interessanter
‘Een elektrische of hybride wagen blijft fiscaal interessanter dan een benzine- of dieselwagen’, zegt Tom Van Assche, Corporate Sales Manager bij BMW. ‘De nieuwe fiscale aftrekregels kijken vooral naar de CO2-uitstoot van het voertuig. Voor volledig elektrische wagens daalt de fiscale aftrek van 120 naar 100 procent. Voor plug-in hybrides maakt de fiscus een onderscheid tussen fake of real hybride.’
‘Dat wordt een complex geheel, en we kunnen vandaag nog niet inschatten wat de regels zijn in 2021. Dat veroorzaakt onzekerheid op de markt. We hopen dus dat er snel duidelijkheid komt.’
‘De kostprijs blijft een drempel. Alle constructeurs investeren zwaar in innovatie van elektrificatie en autonome voertuigen. De overheidssteun voor deze voertuigen verdwijnt in 2020. Dat geeft een omgekeerd signaal naar de consument.’
BMW i3, instappen en de toekomst aan den lijve ondervinden?
Vul de wedstrijdvraag in op www.bmw.be/testritbmwi3 en maak kans op een week rijplezier met de BMW i3.