Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
‘Drukte aan de Kennedytunnel? Rij gratis via de Liefkenshoektunnel’
‘File aan de Kennedytunnel richting Nederland.’ Dat bericht hoorde u ongetwijfeld al ontelbare keren op de verkeersinformatie. De Kennedytunnel is extreem oververzadigd. Daarom test het Vlaams Verkeerscentrum met privépartners een proefproject dat bij drukte het doorgaand verkeer gratis via de Liefkenshoektunnel omleidt. BMW is een van de partners.
Autobestuurders die via de snelweg naar of om Antwerpen heen rijden, moeten de Schelde kruisen. Dat kan op twee manieren: door de gratis Kennedytunnel of via de Liefkenshoektunnel, waar je tol moet betalen. Volgens metingen van het Vlaamse Verkeerscentrum is de Kennedytunnel de drukste tunnel van Vlaanderen, met gemiddeld 160.000 voertuigen per dag. Op werkdagen staat er in de richting van Nederland ruim 11 uur file.
‘De Liefkenshoektunnel krijgt dagelijks gemiddeld maar 40.000 voertuigen te verwerken. Met een proefproject onderzoeken we of we de verkeersdruk evenwichtiger over de beide Scheldetunnels kunnen verdelen’, vertelt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum, onderdeel van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Digitale voucher
BMW biedt premium mobiliteitsoplossingen aan en daarmee spelen we een actieve rol om het verkeer zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Jeroen Lissens, Woordvoerder BMW Group Belux
Het proefproject, dat Smart Tunnel Service werd genoemd, bevat heel wat hoogtechnologische input. Om te beginnen monitort het Vlaams Verkeerscentrum met sensoren in het wegdek de verkeerssituatie in realtime aan de beide tunnels. ‘We bepaalden ook welke parameters nodig zijn om het slimme systeem te activeren, onder andere de verkeersdrukte in de Kennedytunnel en de restcapaciteit in de Liefkenshoektunnel’, vertelt Bruyninckx.
‘Als de grenswaarden worden overschreden, geven de serviceproviders een aangepast reisadvies aan de weggebruikers. Concreet krijgen de deelnemers aan het proefproject proactief een alternatieve route voorgesteld als de Kennedytunnel op hun traject legt. Tegelijk activeert het Nederlandse verkeersmanagementbedrijf MAPtm een vouchersysteem. Als de weggebruiker de alternatieve route aanvaardt, krijgt hij een voucher op zijn smartphone voor een gratis rit door de Liefkenshoektunnel’, legt Bruyninckx uit. ‘Het systeem werkt dus ook als er geen incidenten plaatsvinden die extra drukte en files veroorzaken. De service staat los van de maatregel dat we de Liefkenshoektunnel tolvrij maken bij grote hinder.’
Als de weggebruiker de alternatieve route aanvaardt, krijgt hij een voucher voor een gratis rit door de Liefkenshoektunnel. Peter Bruyninckx, Woordvoerder Vlaams Verkeerscentrum
Publiek-private samenwerking
Het proefproject in Antwerpen maakt deel uit van het Europese initiatief SOCRATES 2.0. ‘Openbare besturen en privébedrijven onderzoeken in steden als Amsterdam, Kopenhagen, München en Antwerpen hoe ze kunnen samenwerken aan slimme oplossingen voor weggebruikers. Europa staat in voor de kosten’, geeft Bruyninckx nog mee.
‘BMW biedt premium mobiliteitsoplossingen aan en daarmee spelen we een actieve rol om het verkeer zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Samenwerken met overheden en andere partners die onze visie delen is voor ons vanzelfsprekend. Vandaar dat we in dit project zijn gestapt’, meldt Jeroen Lissens, Corporate Communications Manager van BMW Group Belux.
Testers gezocht
Het Antwerpse proefproject Smart Tunnel Service zoekt nog testers. Deelnemers moeten over het BMW-navigatiesysteem ‘Professional’ beschikken en over een boordcomputer met het BMW Operating System 6. ‘Die herkennen ze aan de zesdelige tegelstructuur’, legt Jeroen Lissens uit.
Maar niet alleen BMW-rijders kunnen aan het proefproject deelnemen, zegt Peter Bruyninckx. ‘Alle geïnteresseerde autobestuurders kunnen de Flitsmeister-app van Be-Mobile downloaden, waarmee ze ook slim onder de Schelde heen kunnen. Vrachtwagens laten we niet toe, omdat voor hen andere tarieven gelden.’
Weggebruikers die willen meewerken als tester kunnen zich hier registreren.
Dit filmpje maakt duidelijk hoe het werkt.
BMW i3, instappen en de toekomst aan den lijve ondervinden?
Vul de wedstrijdvraag in op www.bmw.be/testritbmwi3 en maak kans op een week rijplezier met de BMW i3.