Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Crowdfunding versterkt een ondernemingsplan

Kris Leys van Hello crowd!

Crowdfunding is een van de meest toegankelijke alternatieve financieringsvormen voor starters. Ondernemers stellen via een crowdfundingcampagne hun project voor aan een breed publiek ( ‘the crowd’) en ontdekken of hun aanbod levensvatbaar is.

Crowdfunding, of participatieve financiering, is een manier om via een onlineplatform geld op te halen bij het grote publiek. Startende ondernemers maar ook  particulieren, zelfstandigen en vzw’s kunnen een crowdfunding campagne organiseren. Zeker de reward-based- of beloningsvariant kan zeer interessant zijn voor jonge ondernemers. In die vorm krijgt de "funder" een niet-financiële beloning in ruil voor zijn of haar steun, verduidelijkt Kris Leys van Hello crowd!, het crowdfundingplatform van Hello bank! (BNP Paribas Fortis), in samenwerking met Ulule. Deze beloning kan een product of dienst zijn en is evenredig met het bedrag van de bijdrage. Maar de funder kan er ook voor kiezen om niets in ruil te ontvangen. De financiële steun, die de starter via reward-based crowdfunding ontvangt, wordt beschouwd als een gift of een aankoop en niet als een investering.

Zakenidee en beloningen

Advertentie

‘Het is een ideale financieringsvorm voor starters met nieuwe zakenmodellen of innoverende ideeën  waarvan een klassieke bank de impact of haalbaarheid nog niet kan inschatten ’, legt Leys uit. Het principe is eenvoudig: een start-up legt online zijn zakenidee uit en vertelt welk budget hij nodig heeft om dat te vermarkten. Hij meldt ook welke  beloningen funders ontvangen in ruil voor hun steun: bijvoorbeeld  de eerste exemplaren van het product, een exclusieve uitvoering, een beleving, enzovoort.  

‘Starters ontdekken heel snel of er een markt is voor hun zakenmodel.’

Kris Leys
Hello crowd!


De projecteigenaar ontvangt het geld alleen wanneer het vooraf vastgelegde doelbedrag voor het project binnen de ophaalperiode  bereikt werd. Wordt het bedrag niet bereikt, dan krijgen de funders hun geld terug en is er geen commissie te betalen door de initiatiefnemer aan het platform. ‘ Maar crowdfunding bij Hello crowd! gaat veel verder dan alleen centen ophalen. Onze klanten krijgen coaching op maat en in 2018 noteerden we een gemiddeld slaagpercentage van 71% van de projecten op Hello crowd!’, zegt Kris Leys.

Kostbare feedback

‘Crowdfunding draait het ondernemingsrisico om. Starters ontdekken snel of er een markt is voor hun product of zakenmodel. Daarbij hebben ze financieel weinig te verliezen. Is er onvoldoende interesse? Dan hoeven ze geen banklening af te lossen, en geen afspraken na te leven met bijvoorbeeld distributeurs en leveranciers. Maar krijgen ze veel interesse, dan hebben ze de nodige financiering te pakken én kunnen ze van start gaan.’

Advertentie

Participatieve financiering is ook een ideaal instrument om kostbare feedback te verzamelen van het doelpubliek. Funders krijgen de kans om hun mening te geven, vragen te stellen en te communiceren met de projecteigenaars. Daaruit vloeit waardevolle marktinformatie, kan het project nog verder verfijnd worden en kunnen beginnersfouten worden vermeden

Sterker ondernemingsplan

Crowdfunding is ook een troef in een ondernemingsplan. Kris Leys: ‘Een geslaagde crowdfundingcampagne versterkt je businessplan. Het vergroot de kans dat een bank een lening goedkeurt. Logisch: je hebt als starter dan een proof of concept, een geslaagde markttest én een stuk van de financiering zelf in handen.’ 

Hello crowd! werkt samen met Ulule, al tien jaar het grootste Europese crowdfundingplatform. ‘Wij coachen jonge ondernemers die een crowdfundingcampagne opzetten’, zegt Kris Leys. ‘Onze begeleiding maximaliseert hun slaagkansen. We bekijken samen welk bedrag ze nodig hebben, welke beloningen aantrekkelijk zijn en hoe ze het best over hun project communiceren.’

Communicatiestrategie

Een goed communicatieplan is cruciaal bij crowdfunding. Jonge ondernemers onderschatten dat aspect vaak, besluit Kris Leys. ‘Uitleggen wat je wilt doen is één ding. Maar je wilt ook zoveel mogelijk potentiële funders naar je crowdfundingcampagne leiden. En dus heb je een sterke aanwezigheid nodig op sociale media, blogs, fora en andere onlinekanalen om je doelpubliek te bereiken.’

Ook een goed verhaal is onmisbaar om mensen aan te trekken. ‘Dat vergt een grote inzet : tijdens een campagneperiode moet een starter vlot bereikbaar zijn voor vragen van potentiële funders, en alert reageren op reacties op sociale media. Maar bij een succesvolle campagne is uiteindelijk de beloning wel groot.’

Ondernemingsplanwedstrijd 2019

Op zoek naar inspiratie, tips en coaching op maat van uw start-up? Schrijf u dan hier in voor de Ondernemingsplanwedstrijd 2019.

Er bestaan verschillende varianten van crowdfunding:
  • Crowdfunding gebaseerd op schenkingen: wie geld schenkt, krijgt hiervoor niets in de plaats;
  • Crowdfunding waarbij mensen die aan een project willen deelnemen, geld storten in ruil voor een voordeel in natura. Denk maar aan een crowdfundingcampagne voor het steunen van een startende rockband met als vergoeding een cd of een plaats tijdens hun eerste concert voorziet; 
  • Crowdfunding waarbij het gaat om een belegging in een bedrijf, waarbij beleggers geld lenen aan de ondernemer of een aandeel of obligatie (of een ander beleggingsinstrument) van de ondernemer kopen. In ruil voor hun investering, delen beleggers in eventuele winst én in de financiële risico’s van de onderneming.

Bron: Wikifin

 

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.