Beginnende ondernemers verruimen hun blik op zakendoen wanneer ze samenwerken met een doorgewinterde bedrijfsadviseur. Die fungeert als klankbord, verleent advies en optimaliseert mee het ondernemingsplan.
Een bedrijfsadviseur bevrijdt ondernemingen van de tunnelvisie die ze vaak onbewust ontwikkelden rond hun eigen product of dienst. Op dat vlak begeleiden we ook starters bij het opstellen, herevalueren of bijstellen van hun ondernemingsplan, vertelt Bart Walterus, Partner Management Consulting bij KPMG.
‘Door samen grondig na te denken over risico’s, concurrenten, trends en regelgevingen, stijgen de slaagkansen van de onderneming. Een realistisch en optimaal uitgewerkt ondernemingsplan, brengt al die zaken gedetailleerd in kaart. Het is een strategische checklist waarmee een bedrijf zijn vooropgestelde koers nauwgezet opvolgt en bijstuurt wanneer nodig. Bovendien is het ook een cruciaal instrument om investeerders of partners aan te trekken.’
‘Een ondernemingsplan is een strategische checklist waarmee een bedrijf zijn vooropgestelde koers nauwgezet opvolgt en bijstuurt wanneer nodig'
Coördineren en adviseren
Een bedrijfsadviseur kan het volledige ondernemingsplanproces mee coördineren. Of hij focust op bepaalde vragen:
‘Welke financieringsmogelijkheden komen er in aanmerking? Wanneer is een banklening opportuun en is het financieel plan overtuigend? Soms bekijkt KPMG ook patentenrechten of brengen we starters in contact met mogelijke partners in binnen- of buitenland zegt Bart Walterus. Een ondernemer die experts consulteert over onderwerpen en domeinen waar hij te weinig over kent, toont daarmee een gezonde dosis maturiteit. Het is geen zwakte om een beroep te doen op buitenstaanders. Integendeel: dat is verstandig.’
1. Test het concept of
product voldoende uit in de markt
‘Veel
starters doen dit te weinig. Bouw een prototype. Toets je idee af bij de
doelgroep, eventueel via een pop-up.
Door iets in de praktijk om te zetten, leer je meteen 100 nieuwe dingen, en kom
je tot verbeteringen.’
2. Geen enkel idee is of
blijft uniek
‘Misschien
heb je bij het begin van je bedrijfsactiviteit nauwelijks concurrentie, maar
daarom blijft dat niet zo. Een concurrentieanalyse is en blijft onmisbaar. Zo
positioneer je je eigen producten en diensten optimaal.’
3. Werk aan een Unique Selling Proposition (USP)
‘Definieer
gedetailleerd de klantendoelgroep(en) waar je op mikt. Zo voorkom je dat je marketingbudgetten
verspilt door op de verkeerde mensen te focussen. Beantwoord vragen als: wie
zijn mijn potentiële klanten? En hoe kan ik die met een minimum aan kosten
bereiken?
4. Denk na over het
bedrijfsmodel
‘Ondernemers
menen vaak dat ze alles zelf moeten doen. Maar dat kost veel tijd en geld. Denk
na: wat kun je toevertrouwen aan partners die daar beter of sneller in zijn? Zo
blijft er meer tijd over om de ondernemingskerntaken te maximaliseren.’
5. Blijf realistisch
‘Starters
en scale-ups willen soms te snel gaan. Ze beginnen het eerste jaar in België,
willen het tweede jaar naar Europese landen en het derde jaar naar de VS.
Exporteren naar of opereren vanuit het buitenland is zeer complex. Ondernemers
moeten ambitieus zijn, maar ook realistisch qua tijd en geld die voor de
realisatie van de ambitie nodig zijn.’
Nog meer tips nodig om uw ondernemingsplan scherp te stellen? Of wilt u deelnemen aan de ondernemersplanwedstrijd? Klik verder naar bizidee.be