Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We willen dit label niet verliezen'

Pedro Matthynssens, CEO Vanbreda Risk & Benefits ©rv

‘Het Best Managed Company-programma van Deloitte en Econopolis vergelijkt je jaar na jaar met een groep van peers. Deel uitmaken van die community is niet alleen leerrijk, het opent ook commerciële deuren’, zegt Pedro Matthynssens, CEO van Vanbreda Risk & Benefits.

Elke bezoeker die de hoofdzetel van Vanbreda Risk & Benefits in Antwerpen binnenwandelt, weet het meteen. Dit is een Best Managed Company. Het label kleeft prominent op de glazen toegangsdeur.

Pedro Matthynssens houdt hier kantoor als CEO van de grootste Belgische verzekeringsmakelaar. Vanbreda Risk & Benefits telt ruim 600 werknemers in de Benelux. Het bedrijf draait een omzet van 103 miljoen euro en is in handen van twee Antwerpse aandeelhoudersfamilies.

Advertentie

Nieuwe economie

‘Onze corebusiness is het verzekeren van alle mogelijke bedrijfsrisico’s, van burgerlijke en beroepsaansprakelijkheidsrisico’s, over verzekeringen voor auto’s en schepen, tot kredietverzekeringen. Dat zijn de risks. Aan de benefits-kant bieden we verzekeringsoplossingen aan waarmee bedrijven hun medewerkers extralegale voordelen kunnen bieden.’

Wat me het sterkst aanspreekt, is dat dit geen wedstrijd is voor de beste manager of het beste bedrijf van het jaar.

Pedro Matthynssens
CEO Vanbreda Risk & Benefits

 

De CEO heeft een verleden als consultant in technologie. Toen hij vijf jaar geleden aan boord kwam, wist hij dat de verzekeringssector voor grote uitdagingen stond. 'De impact van technologie op onze sector is enorm. Een reisverzekering afsluiten voor een volledig jaar? Voor millennials is zoiets onbegrijpelijk. Die nieuwe economie stimuleert ons om te innoveren.’

Leren innoveren

Onder andere die klemtoon op innovatie hielp de verzekeringsmakelaar vorig jaar aan het label Best Managed Company. ‘Tijdens het coachingtraject ontdekten we dat we te vaak ad hoc innoveerden. Daarom hebben we een Chief Innovation Manager aangeworven. Hij leert ons structureel en procesmatig innoveren’, zegt Pedro Matthynssens.

Advertentie
Schrijf u in voor 30 oktober

Deelnemen kan via www.bestmanaged.be

Met de kandidaten die aan de basisvoorwaarden voldoen, plant Deloitte voor midden januari 2019 drie tot vier coachingsessies. Tijdens die sessies werkt een Deloitte-coach samen met het management op de vier pijlers van Best Managed Companies. Een onafhankelijke jury, onder leiding van Françoise Chombar (CEO Melexis) beoordeelt de resultaten van dit coachingtraject. De laureaten van Best Managed Companies 2019 worden bekendgemaakt op 3 mei 2019.

‘We hebben ook geleerd dat onze manier van managen best moderner mocht. We betrokken onze medewerkers te weinig bij onze strategie. We “tilden” ze te weinig op. Ons management kreeg intussen Six Batteries of Change van enkele professoren van de Vlerick als verplichte lectuur voorgeschoteld. Dat boek beschrijft hoe je een bedrijfscultuur efficiënt verandert.’

Engagement van iedereen

Op strategie scoorde Vanbreda Risk & Benefits sterk voor de Best Managed Company-jury. Met als belangrijke opmerking dat de doorstroming van die strategie naar alle medewerkers beter kon. ‘Je mag je als bedrijfstop niet isoleren. Je moet iedereen betrekken. Of een strategie werkt, hangt af van het engagement van het hele bedrijf.’

De CEO is bijzonder trots op het label. ‘We willen dit niet verliezen. Daarom doen we ook dit jaar mee. We zijn ook erg blij om deel uit te maken van een community van Best Managed Companies. Onlangs namen we het initiatief om de andere bedrijven bij ons uit te nodigen om samen te dineren en te discussiëren. Ze hebben allemaal toegezegd. Als B2B-bedrijf hopen we op termijn ook met elkaar zaken te kunnen doen. Succesvolle, gezonde groeibedrijven zijn uiteraard interessante klanten.’

Geen wedstrijd

Die commerciële opportuniteiten zijn voor de CEO interessant, maar vormen niet de belangrijkste motivatie om aan het programma deel te nemen. ‘Wat me het sterkst aanspreekt, is dat dit geen wedstrijd is voor de beste manager of het beste bedrijf van het jaar. Het is een instrument om aan zelfreflectie te doen en in je bedrijf een dialoog op gang te brengen. Je kunt er niets mee verliezen, tenzij je er intern niets zou mee doen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.