Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Wat is een Best Managed Company?

©rv

Een heldere strategie, de juiste talenten, een flinke dosis betrokkenheid en sterke managementinzichten met een goede governancestructuur. Belgische familiebedrijven en kmo’s die deze combinatie vertalen in mooie financiële resultaten mogen zich een Best Managed Company noemen.

Best Managed Companies is in België aan zijn tweede editie toe. ‘Maar de methodiek bestaat al 25 jaar, sinds het ontstaan van het coachingtraject in Canada. Daar is het vandaag het meest toonaangevende businessprogramma van het continent’, zegt Nikolaas Tahon, Managing Partner bij Deloitte Private.

Nikolaas Tahon beklemtoont dat Best Managed Companies geen klassieke awardwedstrijd is. ‘We stellen geen top 10 op. We bieden de deelnemers een uniek programma dat de kracht van succesvolle familiebedrijven en kmo’s uitdaagt, begeleidt en onderschrijft. Het evaluatiekader waarin dit gebeurt, is internationaal erkend en wetenschappelijk onderbouwd.’

Advertentie

Hoe werkt het?

Bedrijven uit alle sectoren kunnen het kwaliteitslabel Best Managed Company in de wacht slepen. Nikolaas Tahon: ‘We mikken op groeiende bedrijven met een zekere maturiteit. Ze bestaan minstens vijf jaar, hebben een jaaromzet van meer dan 10 miljoen euro en tellen meer dan 25 voltijdse werknemers. Ze zijn voor minstens 60 procent eigendom van Belgische personen of entiteiten en het belangrijkste beslissingscentrum ligt in ons land. Vaak gaat het om familiebedrijven.’

We stellen geen top 10 op. We bieden de deelnemers een uniek programma dat de kracht van succesvolle familiebedrijven en kmo’s uitdaagt, begeleidt en onderschrijft.

Nikolaas Tahon
Managing Partner Deloitte Private

Elke deelname start met een online vragenlijst die peilt naar de minimale maturiteit van de processen in de vier domeinen en de toelatingscriteria. In een tweede fase volgt een gerichte vragenlijst die inzicht geeft in de manier waarop een bedrijf geleid wordt. Het programma vergelijkt de resultaten met die van andere organisaties. Zo krijgen deelnemers een duidelijk beeld van de maturiteit van hun bedrijfsvoering ten opzichte van het Best Managed Companies-raamwerk.

Wat doet de Best Managed Companies-coach?

Advertentie

‘We focussen op vier domeinen: strategie, talent, betrokkenheid en financiële performantie’, zegt Nikolaas Tahon. ‘Met strategie bedoelen we een duidelijke langetermijnstrategie waar het management 100 procent voor gaat. Waar wil het bedrijf naartoe? Dat moet duidelijk zijn voor de hele organisatie. Het tweede domein zijn de mensen en de middelen in de onderneming. Zijn die zo gekozen dat het bedrijf een toekomstgerichte koers kan varen met voldoende focus op innovatie?’

De derde pijler is betrokkenheid. ‘Het enthousiasme mag niet blijven hangen bij het management. De positieve dynamiek moet door de hele onderneming stromen. En als die drie pijlers goed zitten, merk je dat aan de vierde: sterke financiële resultaten.’

Is uw bedrijf ook een Best Managed Company?

Ontdek alles over het coachingprogramma en schrijf u vanaf mei 2019 in voor de editie 2020 op www.bestmanaged.be

 

De deelnemers krijgen drie- tot viermaal een Best Managed Companies-coach (vanuit Deloitte Private) over de vloer om hun resultaten, sterktes en zwaktes te bespreken. Zo krijgen ze een goed zicht op wat hun bedrijf goed doet en wat er beter kan.

Waarom deelnemen?

Aan het einde van de rit beslist een onafhankelijke professionele jury, onder leiding van Françoise Chombar (CEO Melexis), welke laureaten zich een Best Managed Company mogen noemen. In 2018 kregen 7 bedrijven het Best Managed Company label. Dit jaar zijn er 5 nieuwe sterke bedrijven geïdentificeerd bij de deelnemers.

Nikolaas Tahon: ‘Laureaten kunnen elk jaar opnieuw deelnemen. Het label heeft een duurzaam karakter. Nieuwe laureaten en gevestigde waarden vormen samen een waardevolle community van bedrijven uit verschillende sectoren die goede praktijkvoorbeelden uitwisselen en elkaar inspireren. De 7 laureaten van vorig jaar, die dit jaar allemaal het label opnieuw toegekend kregen, komen nu nog samen, zelfs informeel.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.