Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Deze coaching geeft je een helder beeld van het hele bedrijf'

Carl Dewulf, CEO van LVD Company ©Marco Mertens

LVD Company mag, voor het grote publiek, niet de bekendste Belgische onderneming zijn, toch is de producent van machines voor plaatbewerking een echte wereldspeler. Dankzij Best Managed Companies versterkt het familiebedrijf zijn merknaam bij potentiële klanten en medewerkers.

LVD Company telt wereldwijd productievestigingen in vier landen, vijfentwintig filialen en 1.250 werknemers. De machinebouwer ontwikkelt en bouwt onder meer ponsmachines, lasersnijmachines en afkantpersen voor de internationale markt. Dit jaar klopte zelfs de Japanse toponderneming Kawasaki aan bij het Gullegemse familiebedrijf. De onderneming bestelde een hoogwaardige plooipers met de nieuwste technologie die door LVD werd ontwikkeld. ‘Die willen ze gebruiken om panelen te plooien voor de romp van de nieuwe Boeiing 777X’, vertelt CEO Carl Dewulf trots.

‘Ons bedrijf doet het goed, maar het kan nooit kwaad om je processen, aanpak en methodes te evalueren. Vandaar onze deelname aan het Best Managed Company-programma.’

Advertentie

Door de jaren word je wat “bedrijfsblind”. Het kan geen kwaad om met een professionele coach vragen te stellen over wat je vanzelfsprekend vindt.

Carl Dewulf
CEO van LVD Company

Ook al gelooft men in het eigen kunnen en probeert men steeds kritisch naar de bedrijfsprocessen te kijken en continu te verbeteren, toch vond Carl Dewulf het Best Managed Company-coachingtraject erg verrijkend. ‘Door de jaren word je toch wat “bedrijfsblind”. Het is geen verloren tijd om als management even stil te staan en met een Best Managed Companies-coach vragen te stellen over wat je vanzelfsprekend vindt. Zo krijg je opnieuw een helder beeld van de hele onderneming. En je ontdekt blinde vlekjes. Dat zijn werkpunten om het nog beter te doen.’

Troef voor employer branding

Schrijf u in voor 30 oktober

Deelnemen kan via www.bestmanaged.be

Met de kandidaten die aan de basisvoorwaarden voldoen, plant Deloitte voor midden januari 2019 drie tot vier coachingsessies. Tijdens die sessies werkt een Deloitte-coach samen met het management op de vier pijlers van Best Managed Companies. Een onafhankelijke jury, onder leiding van Françoise Chombar (CEO Melexis) beoordeelt de resultaten van dit coachingtraject. De laureaten van Best Managed Companies 2019 worden bekendgemaakt op 3 mei 2019.

Innovatie is één van de strategische domeinen waar LVD het voortouw neemt. ’Wie niet vernieuwt, verliest aan relevantie. Niet alleen bij klanten, maar ook op de arbeidsmarkt. In een omgeving waar een substantieel deel van de omzet wordt gegenereerd door producten die drie jaar geleden nog niet bestonden, is de nood aan goed opgeleide, jonge ingenieurs en technici groot. Daarom leiden we onze medewerkers op en helpen we ze bij hun ontwikkeling. We dagen elke medewerker uit om nieuwe ideeën voor te stellen, prikkelen hen met korte communicatielijnen, hameren op samenwerking en bieden hen uitdagende loopbanen. We brengen onze onderzoekers ook rechtstreeks in contact met klanten zodat we snel kunnen inspelen op de markt. Jonge mensen krijgen snel verantwoordelijkheid en teamwork is belangrijk. Voor prima donna’s is hier geen plaats’, legt Carl Dewulf uit.

Met die aanpak werd LVD een Best Managed Company. ‘We gebruiken dit om het schaarse talent aan te trekken. Het label is een troef voor onze employer branding, naast onze partnerships met Vlaamse universiteiten en hogescholen.’

Geen multinational

Naast innovatie is wendbaarheid een belangrijk onderdeel van LVD’s strategie. ‘We zijn wereldwijd actief, maar willen ons bewust niet gedragen als een multinational. Het is een doordachte keuze van het management om wendbaar en snel te blijven. We zien ons meer als een groep van kmo’s, met als eerste opdracht flexibel in te spelen op de behoeften van onze klanten.’

Advertentie

Als familiebedrijf beheerst LVD de kunst om het evenwicht te vinden en te bewaren tussen de familiale aandeelhouders en een professioneel management. ‘Die aanpak, de betrokkenheid van de werknemers en de duidelijke strategie leveren ons prima financiële resultaten op’, zegt CEO Carl Dewulf.

‘Toen we daar vorig jaar het Best Managed Company-label voor kregen, hebben we dat – geheel in de traditie van het bedrijf – niet alleen in de directiekamer gevierd, maar met al onze medewerkers.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.