Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het Best Managed Companies-traject is leerrijk en opent commerciële deuren'

Dirk Coorevits, CEO Soudal

Best Managed Companies worden bekroond voor hun sterke bedrijfsvoering, en merken daar ook een positieve impact van op hun werkgeversmerk. Vanbreda Risk & Benefits en Soudal getuigen over wat het label betekent voor hun onderneming.

Dé grootste troef van het Best Managed Companies-programma? Voor Soudal, een van de grootste Europese producenten van mastieken, lijmen en PU-schuimen, is dat de nuchtere kijk van externe professionals op de bedrijfsvoering.

‘Die objectieve analyse van ons management was erg verrijkend’, verduidelijkt CEO Dirk Coorevits. ‘Dat heeft ons een beter intern stappenplan doen ontwikkelen, waarmee we vandaag en morgen onze belangrijkste aandachtspunten aanpakken.’

Advertentie

Sterker hr-beleid, hechte community en nieuwe klanten

Soudal versterkte bijvoorbeeld zijn hr-beleid. Voor zijn buitenlandse vestigingen schakelde de onderneming externe ingenieursbedrijven in om openstaande vacatures in te vullen. In België zette het onder meer een grote wervingsactie op, met een opvallende bedrijfsvideo op sociale media en in bioscoopzalen.

Dit is een denkproces dat nooit stopt.

Dirk Coorevits
CEO Soudal

‘De invloed daarvan op onze employer brand is fantastisch’, ervaart Dirk Coorevits. ‘We hebben hierdoor al heel wat nieuwe talenten kunnen aanwerven.’

Vanbreda Risk & Benefits, de grootste onafhankelijke Belgische verzekeringsmakelaar, vindt ook het natraject van het Best Managed Companies-programma absoluut de moeite. Deloitte organiseert regelmatig bijeenkomsten voor de laureaten. Die vormen ondertussen een hechte community.

‘Ik heb al heel wat boeiende gesprekken gevoerd met gelijkgezinde bedrijven’, vertelt CEO Pedro Matthynssens. ‘Dat levert niet alleen extra inzichten en inspiratie op, maar in ons geval ook nieuwe klanten. Goede klanten, mag ik daaraan toevoegen. Want het gaat hier stuk voor stuk over financieel gezonde groeibedrijven met wie wij graag zaken doen.’

Pedro Matthynssens, CEO Vanbreda Risk & Benefits
Pedro Matthynssens, CEO Vanbreda Risk & Benefits
Advertentie

Nuchtere kijk op innovatie en zelfanalyse

Ook de impact op het innovatiebeleid is een absolute meerwaarde gebleken voor Vanbreda Risk & Benefits. De vragen die Deloitte Private hierover stelde, hebben de organisatie doen nadenken over hoe dit beter kon.

Pedro Matthynssens: ‘Wij pakten innovatie vroeger onvoldoende procesmatig aan. Inmiddels hebben we onder meer een Chief Innovation Officer aangeworven die innovatie bij ons bedrijfswijd bekijkt en integreert. Vandaag hebben we onder meer apps voor onze klanten, gebruiken we artificiële intelligentie voor het verwerken van documenten en beschikken we over softwarerobots die processen automatiseren.’

Dirk Coorevits van Soudal hecht veel waarde aan het Best Managed Lab waaraan hij deelnam: een eendaagse ervaring die leiders waardevolle inzichten biedt in hun bedrijf. Hij vergelijkt het met kijken in een spiegel.

Het Best Managed Companies-traject levert niet alleen extra inzichten en inspiratie op, maar in ons geval ook nieuwe klanten.

Pedro Matthynssens
CEO Vanbreda Risk & Benefits

‘De kritische vragen en de feedback van Deloitte Private dwingen je om dieper na te denken over bepaalde managementelementen die je als vanzelfsprekend bent gaan beschouwen.’

In tegenstelling tot andere bekroningen die je als onderneming kunt verdienen, is het Best Managed Companies-label voor Soudal geen beeldje dat je in een prijzenkast zet om er vervolgens niet meer naar om te kijken. ‘Dit is een zelfanalytisch denkproces dat nooit stopt.’

Corona en de toekomst

Voor beide Best Managed Companies kwam ook de coronacrisis als een donderslag bij heldere hemel. Voor Vanbreda Risk & Benefits is de beginperiode daarvan een enorme test geweest voor de veerkracht en het aanpassingsvermogen van de organisatie.

Pedro Matthynssens: ‘Al na enkele dagen werkten 90 procent van onze medewerkers thuis. We assisteerden klanten ook onder meer bij nieuwe vragen rond herstructureringen en cyberrisico’s. Anderzijds hebben we ook onze winstprognoses bijgesteld. Wij vrezen dat de échte economische impact van deze crisis pas volgt in 2021.’

Soudal bekijkt als familiebedrijf de corona-impact het liefst op de lange termijn. ‘De coronacrisis houdt vandaag lelijk huis, maar ik denk niet dat dit ons zal afleiden van de doelen die we ons over een periode van tien jaar hebben gesteld’, meent Dirk Coorevits.

‘Wij werven vandaag volop nieuwe mensen aan en bouwen zeven nieuwe fabrieken. Ik beweer niet dat corona een voetnoot wordt in onze bedrijfsgeschiedenis, maar ik verwacht hierdoor geen blijvende problemen of hindernissen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.