Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Dit traject gaf onze organisatie nieuwe inzichten'

‘Na onze eerste deelname vorig jaar werkten we een aantal verbeterpunten weg. Vandaag verzilveren we het Best Managed Companies-label’, zegt Stéphanie Feys. De managing director van Zuidnatie is trots op het parcours van haar bedrijf.

Sinds 1870 verzorgt Zuidnatie in de haven van Antwerpen de logistieke afhandeling van onder meer bulkgoederen, containers, ijzer en staal. Een bedrijf met geschiedenis.

‘Net als vorig jaar leek het ons interessant om te analyseren waar we als organisatie staan na enkele jaren van groei’, zegt managing director Stéphanie Feys. Vorig jaar sleepte Zuidnatie het Best Managed Companies-label niet in de wacht. Deze keer lukte het wel. ‘We hebben duidelijk geleerd uit onze vorige deelname.’

Advertentie

Zuidnatie doorliep eind 2019 een coachingtraject met de Best Managed Companies-coach die het bedrijf ook bijstond bij de vorige deelname. Hij kon perfect beoordelen welke evolutie de organisatie heeft doorgemaakt.

Toonaangevend

‘Onze coach gaf ons onder andere het advies om bepaalde kritieke prestatie-indicatoren nog sterker te formaliseren, en onze rapportering beter te bundelen en te structureren’, verduidelijkt Joyce Smout, financieel en administratief manager bij Zuidnatie. ‘Hij raadde onze organisatie ook aan om bepaalde initiatieven duidelijker naar buiten te brengen.’

Innovatie en duurzaamheid maken ook deel uit van ons HR-beleid.

Stéphanie Feys
managing director Zuidnatie

Zo focust Zuidnatie sterk op innovatie en duurzaamheid, maar beschouwde het die investeringen onterecht als vanzelfsprekend. ‘Het komt erop neer dat we toonaangevend zijn binnen onze sector, maar dat te weinig belichten voor de buitenwereld’, zegt Stéphanie Feys.

‘Die filosofie is heel breed: we gebruiken elektrische kranen en groene voertuigen. Maar innovatie en duurzaamheid maken ook deel uit van ons HR-beleid: met initiatieven als Bring a Friend, waarbij medewerkers een vriend kunnen aanbevelen voor een job binnen het bedrijf.’

Continuïteit

Bij de vorige deelname miste de organisatie een successieplanning. Dat verbeterpunt werd dit jaar weggewerkt. ‘Er zijn nu duidelijke afspraken vastgelegd over hoe ons bedrijf in de toekomst opgevolgd kan worden’, verduidelijkt Stéphanie Feys. ‘Dat is een belangrijk element om de continuïteit van de onderneming te maximaliseren.’

Advertentie

Vandaag worstelt Zuidnatie zoals velen met de coronacrisis. ‘Binnen onze breakbulk-afdeling (Breakbulkgoederen zoals staal en hout die in uniform verpakte hoeveelheden worden verscheept, red.) slaat de crisis hard toe. Onze container- en logistieke afdeling blijft status quo’, zegt Stéphanie Feys. ‘Wij behoren tot de cruciale sectoren en blijven actief. Onze administratieve profielen werken thuis. Ons operationeel personeel leeft de veiligheidsregels na en werkt nog altijd ter plaatse. Uiteraard merken wij als schakel in de logistieke keten dat het cargovolume van onze klanten daalt. Maar we volgen alles op de voet, zodat we ons bedrijf snel en accuraat kunnen herinrichten om deze crisis optimaal op te vangen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.