Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Best Managed Companies-programma erkent voor derde keer sterk geleide private bedrijven

Nikolaas Tahon, managing partner bij Deloitte Private: ''We bieden de deelnemers een uniek programma aan dat de kracht van succesvolle familiebedrijven en kmo’s uitdaagt, begeleidt en onderschrijft.’

Een heldere strategie, de juiste talenten, een flinke dosis betrokkenheid en sterke managementinzichten. Belgische familiebedrijven en kmo’s die deze combinatie vertalen in mooie financiële resultaten mogen zich na een coachingtraject en analyse door een onafhankelijke jury ook Best Managed Company noemen.

De uitreiking van het Best Managed Company-label is in België aan haar derde editie toe. ‘De twee voorbije jaren kregen 12 bedrijven het kwaliteitslabel. Maar de methodiek zelf bestaat al 27 jaar, sinds het ontstaan van het coachingtraject in Canada’, zegt Nikolaas Tahon, managing partner bij Deloitte Private.

Hij beklemtoont dat Best Managed Companies geen klassieke awardwedstrijd is. ‘We stellen geen top tien op. We bieden de deelnemers een uniek programma aan dat de kracht van succesvolle familiebedrijven en kmo’s uitdaagt, begeleidt en onderschrijft. Het evaluatiekader is internationaal erkend en wetenschappelijk onderbouwd.’

Advertentie

‘Samen met Econopolis en KU Leuven gaan we op zoek naar middelgrote private ondernemingen die op alle vlakken zeer goed gemanaged worden. Een onafhankelijke jury screent de deelnemers op vier domeinen: strategie, talent, betrokkenheid en financiële performantie. Onze bedoeling? Samen reflecteren en Belgische bedrijven sterker maken’, zegt Bruno Peelaers, Programme Leader Best Managed Companies bij Deloitte Private.

Een onafhankelijke jury screent de deelnemers op vier domeinen: strategie, talent, betrokkenheid en financiële performantie.

Bruno Peelaers
Programme Leader Best Managed Companies bij Deloitte Private

Welke bedrijven kunnen deelnemen?

Bruno Peelaers: ‘We mikken op groeibedrijven met een zekere maturiteit. Ze bestaan minstens vijf jaar, draaien een jaaromzet van meer dan 10 miljoen euro en tellen meer dan 25 voltijdse werknemers. Ze zijn voor minstens 60 procent eigendom van Belgische personen of entiteiten, en het belangrijkste beslissingscentrum ligt in ons land. Vaak gaat het om familiebedrijven.’

Nikolaas Tahon: ‘Elke deelname start met een online vragenlijst die peilt naar de toelatingscriteria en de minimale maturiteit van de processen in de vier domeinen. In een tweede fase volgt een gerichte vragenlijst die inzicht geeft in de manier waarop een bedrijf geleid wordt. Het programma vergelijkt de resultaten met die van andere organisaties. Zo krijgen deelnemers een duidelijk beeld van de maturiteit van hun bedrijfsvoering in vergelijking met het Best Managed Companies-raamwerk.’

Bruno Peelaers, Programme Leader Best Managed Companies bij Deloitte Private
Bruno Peelaers, Programme Leader Best Managed Companies bij Deloitte Private ©Marco Mertens

Advertentie

De deelnemers krijgen een coach over de vloer. Wat doet die?

Nikolaas Tahon: ‘De Best Managed Companies-coach werkt samen met de deelnemers aan de vier domeinen die de jury beoordeelt. Heeft het bedrijf een duidelijke strategie? Waar wil de onderneming naartoe op de lange termijn? Dat moet duidelijk zijn voor de hele organisatie. Is er voldoende talent aanwezig in de organisatie zodat ze een toekomstgerichte koers kan varen met voldoende focus op innovatie?’

Bruno Peelaers: ‘Het is belangrijk dat enthousiasme niet blijft hangen bij het management. De positieve dynamiek moet door de hele onderneming stromen. Stimulerend leiderschap mondt uit in een sterk engagement bij alle medewerkers. Wie actief betrokken is bij de toekomst van het bedrijf, is gemotiveerd om net die extra inspanning te leveren die het verschil maakt. Als dat allemaal goed zit, merk je dat aan de sterke financiële resultaten. Met andere woorden: de vier pijlers zijn nauw verbonden.’

Wat is de belangrijkste incentive voor de deelnemers?

Bruno Peelaers: ‘Bedrijven uit alle sectoren kunnen het kwaliteitslabel in de wacht slepen. Het doel is ook dat de laureaten hun Best Managed Company-label elk jaar opnieuw kunnen verzilveren.’

Nikolaas Tahon: ‘Samen vormen ze een waardevolle community van bedrijven uit verschillende sectoren die goede praktijkvoorbeelden uitwisselen en elkaar inspireren. Het gaat dus om een erg duurzame bekroning.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.