Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe zet u flexibele personeelsvoordelen optimaal in?

Philippe De Wulf en Emma Van Caenegem, HR & Employment Experts bij ALTIUS ©Marco Mertens

In een competitieve arbeidsmarkt kunnen personeelsvoordelen het verschil maken. Ze helpen werkgevers niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om het te behouden. Hoewel veel klassieke voordelen populair blijven, komen er ook steeds meer nieuwe benefits bij. Die groeiende keuze betekent voor zowel werkgevers als werknemers soms een uitdaging om het overzicht te behouden. Emma Van Caenegem en Philippe De Wulf van advocatenkantoor ALTIUS, geven nuttige tips om door het bos de bomen te zien.

‘Klassieke voordelen zoals maaltijd- en ecocheques blijven populair vanwege hun eenvoud en brede inzetbaarheid’, gaat Philippe De Wulf, HR & Employment Expert bij ALTIUS van start.  In sommige sectoren dienen ze ook verplicht aan werknemers te worden gegeven. ‘Wat salariswagens betreft: minder dan 20 procent van de werknemers in België heeft er een. Zo’n firmawagen blijkt daarmee dus een stuk minder ingeburgerd dan veel mensen denken.’

Voor managers zijn er bovendien vaak extra voordelen zoals pensioenplannen en aandelenopties. ‘Maar we zien dat equity-based-compensatie, zoals warrants, RSUs en phantom stocks nu ook vaker aan mid-levelprofielen worden aangeboden’, aldus Emma Van Caenegem, HR & Employment Expert bij ALTIUS.

Advertentie

Nieuwe trends en uitdagingen

Naast die traditionele personeelsvoordelen staat een groeiende lijst van nieuwe tendensen. ‘De vraag naar flexibele arbeidsvoorwaarden groeit snel. Denk daarbij aan het ruilen van eindejaarspremies voor een alternatief voordeel, zoals extra vakantiedagen’, vertelt De Wulf. Er wordt ook vaak gesproken over een groeiende interesse in een vierdaagse werkweek, maar dat blijkt in de praktijk voorlopig geen groot succes.’

Houd een cafetariaplan eenvoudig, vooral in het begin. Start met een beperkte set keuzes en breid deze later uit.

Philippe De Wulf
HR & Employment Expert bij ALTIUS

Van Caenegem is het daarmee eens. ‘Hoewel die vierdagenweek een hot topic is, blijkt de implementering in de praktijk vaak moeilijk vanwege organisatorische uitdagingen en juridische beperkingen.’ ‘Winstpremies daarentegen komen steeds vaker voor en zijn zowel fiscaal als praktisch interessant.’ Ook de populariteit van fietsvergoedingen en mobiliteitsbudgetten groeit: ‘Vooral door de maatschappelijke trends richting duurzaamheid’, zeggen beide experts.

Praktische tips voor werkgevers

Voor bedrijven die aan de slag willen met flexibele verloning, is het belangrijk om een heldere strategie te hebben. ‘Houd een cafetariaplan eenvoudig, vooral in het begin’, adviseert De Wulf. ‘Start met een beperkte set keuzes en breid deze later uit. Te veel opties kunnen werknemers verwarren en werkgevers extra administratieve last bezorgen.’

Advertentie

Een ander belangrijk aandachtspunt is communicatie. Werknemers weten vaak niet wat de langetermijnimpact van bepaalde keuzes is, bijvoorbeeld op hun pensioenrechten of bij vertrek uit de organisatie. ‘Zorg ervoor dat medewerkers goed geïnformeerd zijn over de fiscale en sociale gevolgen van hun keuzes’, beklemtoont Van Caenegem.

Advertentie
Philippe De Wulf en Emma Van Caenegem, HR & Employment Experts bij ALTIUS
Philippe De Wulf en Emma Van Caenegem, HR & Employment Experts bij ALTIUS

Voorzichtigheid voor werknemers

Kijk goed na of er aan bepaalde voordelen voorwaarden verbonden zijn die een impact kunnen hebben bij vertrek uit de organisatie.

Emma Van Caenegem
HR & Employment Expert bij ALTIUS

Ook werknemers zelf moeten alert blijven bij het kiezen van voordelen. De Wulf: ‘Wie bijvoorbeeld een fiets least via het bedrijf, kan onverwachte kosten krijgen bij het veranderen van werkgever. Dat bedrag kan oplopen tot duizenden euro’s in het geval van een speedpedelec.’

Een vergelijkbaar verhaal is er voor wie thuis een laadpaal voor een elektrische auto laat installeren door de werkgever. ‘Kijk goed na welke voorwaarden daaraan verbonden zijn, ook bij vertrek uit de organisatie’, besluit Emma Van Caenegem.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.