Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | ‘Naast waterstof verdienen ook industriële warmtepompen een hype’

Peter Van Ees, Pieter Vingerhoets en Ward Claerbout (© Studio Dann)

Een snelgroeiend familiebedrijf dat bovendien streeft naar 50 procent minder uitstoot tegen 2030, dat kan wel wat hulp gebruiken. Aardappelverwerker Agristo vraagt en krijgt raad bij zijn transitie van experts van ABN AMRO Private Banking België en EnergyVille. ‘We willen een bedrijf bouwen dat er over honderd jaar nog staat.’

Luister nu naar aflevering 1: De energietransitie

Ward Claerbout, Legal en External Affairs Manager bij Agristo: ‘Wij zijn een tweedegeneratie familiebedrijf, gespecialiseerd in voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten. Dat we een familiebedrijf zijn, is een troef: je investeert makkelijker op lange termijn. We willen een bedrijf bouwen dat er over honderd jaar nog staat, dat er voor de volgende generaties ook nog is. Daarom ook voerden wij sustainability as an attitude in: we verwachten van alle medewerkers dat duurzaamheid een criterium is bij elke beslissing.’

Advertentie

‘We hebben ook een aantal duidelijke doelstellingen: de CO2-uitstoot die we zelf veroorzaken - de zogenoemde scope 1 en 2 – willen we tegen 2030 verminderen met 50 procent per ton afgewerkt product. Dat betekent minder energie verbruiken, zo veel mogelijk warmte recupereren in onze productieprocessen en op zoek gaan naar groene energiebronnen. Aan die projecten wordt nu al gewerkt. In onze fabriek in Wielsbeke hebben we samen met A&U Energie een warmtenet aangelegd. Dat staat nu al in voor 90 procent van onze warmtebehoefte.’

Een eerste grote uitdaging voor Agristo is minder energie verbruiken.

Peter van Ees, energie expert bij ABN AMRO ‘Agristo is duidelijk een voorloper. Ze beseffen dat groei niet meer efficiënt kan gebeuren met gas en stroom. Zeker bedrijven in volle expansie moeten focussen op energie-efficiëntie en hun CO2-uitstoot in absolute termen verminderen. Eigenlijk moeten we niet meer nadenken over de financiering van onze groei, maar wel over hoe we onze groei van groene energie zullen voorzien.’

Ik vind dat industriële warmtepompen een beetje hype verdienen.

Pieter Vingerhoets
EnergyVille

Pieter Vingerhoets, expert energie en klimaatstrategie bij VITO EnergyVille: ‘Energie-efficiëntie is natuurlijk voor elk bedrijf, voor elke site, voor elk productieproces anders. Maar wat wel voor elk bedrijf efficiënt is, zijn industriële warmtepompen. Omdat je uit één eenheid elektriciteit drie eenheden warmte neemt. Iedereen heeft het altijd over waterstof als dé grote innovatie, maar ik vind dat industriële warmtepompen een beetje hype verdienen. Daar is de laatste jaren echt een grote technologische evolutie gebeurd. Een industriële warmtepomp is een zogenaamde no regret investering.’

Claerbout: ‘Dat klopt, maar op dit moment kun je met de warmtepompen nog niet de temperaturen behalen die wij nodig hebben.’

Van Ees: ‘Dat is de transitie: de technologie is er nog niet altijd. Nu, als jij zegt: dit pad willen we volgen, maar het kan nog niet helemaal, zijn we als bank bereid om mee te denken.’

©Emy Elleboog
Advertentie

Een tweede uitdaging voor Agristo: restwarmte.

Claerbout: ‘In Wielsbeke ontvangen we dus al heel veel warmte via een warmtenet van A&U. Maar wat kunnen we doen met de resterende warmte? Kunnen we die delen met andere warmtevragers?’

Vingerhoets: ‘Wij maken bij EnergyVille zulke berekeningen: waar zitten de warmtevragers? Ener is ookde Warmtekaart Vlaanderen. Daar zie je waar de grote afnemers in je buurt liggen, en de bedrijven waarmee je warmte kunt uitwisselen.

We moeten van individuele projecten naar een platform en naar een infrastructuur.

Peter van Ees
Sector Banker Energy bij ABN AMRO

Van Ees: ‘Dat vind ik nou typisch een situatie waar we met elkaar moeten samenwerken. En dat mag misschien nog wel een beetje sneller. We moeten eigenlijk van individuele projecten naar een platform en naar een infrastructuur. Sommige Europese regio's, zoals Vlaanderen en Nederland, zijn daar al verder mee dan andere. Maar nu moeten we dat echt naar the next level brengen.’

Een derde vraag van Agristo: wat wordt de groene energiebron van de toekomst?

Van Ees: ‘Groene waterstof lijkt mij niet de oplossing voor Agristo.’

Vingerhoets: ‘Ik sluit mij daar volledig bij aan. Voor groene waterstof heb je heel veel elektriciteit nodig. En dat is de komende tien jaar niet beschikbaar in deze regio. Waterstof zie ik eerder bewegen tussen de grote industriële clusters zoals de petrochemie of misschien de staalindustrie. Maar ik zie het niet meteen voor de voedingssector.’

De prijzen voor groene waterstof zijn niet haalbaar voor ons.

Ward Claerbout
Agristo

Claerbout: ‘De prijzen voor groene waterstof zijn extreem hoog. Die zijn niet haalbaar voor ons.’

Hebben jullie nog tips voor Agristo of andere familiebedrijven?

Van Ees: ‘Niet elk bedrijf hoeft te rapporteren over zijn uitstoot in scope 1 of 2 volgens de nieuwe wetgeving. Toch kun je daar te maken mee krijgen omdat jouw klanten en partners dat wel moeten. Die zullen jou dan vragen: luister eens, ik moet rapporteren, dus moet ik ook wel jouw cijfers kennen. Dat is dan ook mijn tip: hou daar rekening mee. Je ketenpartners kunnen jou vragen om te rapporteren, ook al hoeft je dat zelf niet te doen voor de wet. Je moet dus wel klaar zijn.

Claerbout: ‘Ja, er wordt van ons verwacht dat we klimaatneutraal zijn tegen 2050. Dat het moet gebeuren is duidelijk, en dat het in samenwerking met partners moet gebeuren, ook. Maar er is nog veel onderzoek en heel veel nieuwe technologie nodig. Want een pasklaar antwoord op de vraag hoe het precies moet, dat hebben we niet vandaag.’

Ontdek onze ondernemersdossiers en themarapporten

Ontdek hier

Heeft u een familiebedrijf? Bent u op zoek naar relevante inzichten rond uw vermogen als ondernemer? Heeft uw onderneming nood aan bijkomende informatie rond belangrijke transitiethema’s? Wij behandelen de meest prangende vragen en thema's in onze ondernemersdossiers en rapporten.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.