opinie

Bouw geen shoppingcenter op de Heizel

Terwijl het Eurostadion veel media-aandacht krijgt, wordt in de schaduw naarstig gewerkt aan het Neo-project met een megalomaan shoppingcenter op de Heizelvlakte. Maar noch de buurt, noch de handelaars en de grote merken zitten op dat laatste te wachten.

Al sinds 2007 wil het Brussels Gewest de Heizelvlakte opwaarderen tot een aantrekkelijk internationaal toeristisch gebied. Dat past in het Plan voor de Internationale Ontwikkeling van Brussel. De stad Brussel heeft begrepen dat het gebied onderbenut is, ondanks de druk bezochte toeristische attracties zoals het Atomium, Mini-Europa, de concerthal Paleis 12, de Tentoonstellingspaleizen en het Koning Boudewijnstadion (dat dient te worden aangepast aan de huidige normen).

De stad vindt dat daar ook een shoppingcenter bijhoort. Neo 1, de eerste fase voor de herontwikkeling van de Heizel, bevat een winkelcomplex van 72.000 m², 590 woningen en een nieuw pretpark (Robbedoesland). De concurrentie tussen het Vlaams en het Brussels Gewest stak het vuur aan de lont. Aan de andere kant van de Brusselse ring plande Vlaanderen Uplace, en dus vond de stad Brussel er niet beter op dan zelf een shoppingcenter, zo mogelijk nog groter, te plannen. Tezelfdertijd gaf de stad ook een vergunning aan het winkelcentrum Docks Bruxsel, dat eind 2016 de deuren opende. Voorlopig nog niet met het verhoopte succes.

Advertentie

De stad Brussel zou beter haar energie steken in een opwaardering van de Heizel die minder in plaats van meer problemen zal veroorzaken.

Het is uitgesloten dat de drie shoppingcenters, op een afstand van ongeveer 3 kilometer, naast elkaar kunnen bestaan. En dan hebben we het nog niet gehad over het gebrek aan meerwaarde voor het handelsweefsel in de regio en de bijkomende verkeersdruk.

Met een winkelcomplex op de Heizel wil Brussel het jaarlijkse aantal bezoekers van ongeveer 5 miljoen tot 15 miljoen laten stijgen. Hoe zullen de omliggende, dichtbevolkte wijken Verregat en Houba Sobiesky Heizel die toevloed verwerken? De leefbaarheid van die woonwijken is, net als haar nationale en internationale positie, een belangrijk aandachtspunt voor de stad Brussel. Maar het shoppingcenter dat Brussel voorstelt, druist in tegen die doelstelling en maakt de zaken alleen maar ingewikkelder.

Ook zit niemand te wachten op dit winkelcentrum. Niemand vraagt om meer commerciële ruimte. Volgens de jongste cijfers van Locatus, specialist in commercieel vastgoed, is er steeds meer leegstand. Met 11,2 procent leegstand in Brussel is dat probleem groter dan in Vlaanderen. Hoe zal de bouw van 72.000 m² shoppingruimte - het equivalent van City 2 en Woluwe Shopping centrum samen - ook maar de minste bijdrage leveren tot een oplossing voor 140.000 m² leegstaande winkeloppervlakte in het Brussels Gewest? Geen enkel groot merk wacht op de bouw van dit shoppingcenter om zich in Brussel te vestigen. Geen enkele handelaar in Brussel ziet er een kans in om meer bezoekers naar zijn fysieke of online winkel te lokken.

Dit project, ‘Mall of Europe’ gedoopt, maakt de zaken alleen maar ingewikkelder. Het commerciële luik van het Neo-project is niets meer dan een risicovolle financiële montage. De stad Brussel zou, als hoofdstad van België, beter haar energie steken in een opwaardering van de Heizel die minder in plaats van meer problemen zal veroorzaken en een echte meerwaarde kan zijn voor het Gewest.

Het vermelden waard in de bezwaren bij het openbaar onderzoek voor de aanvraag van een stedenbouwkundig certificaat voor Neo 1, dat momenteel loopt.

Het Interregionaal Platform voor Duurzaam Economisch Beleid bestaat uit de organisaties Bond Beter Leefmilieu (BBL), Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral), Inter-Environnement Bruxelles (IEB), ARAU (Atelier de Recherche et d’Action Urbaines), ACV regio Halle-Vilvoorde, ACV-CSC regio Brussel, Beweging.net Brussel-Halle-Vilvoorde, Union des Classes Moyenne (UCM) Bruxelles en Unizo Vlaams-Brabant & Brussel

Advertentie

 

Advertentie
Gesponsorde inhoud