opinie

Adblockers diefstal noemen is kort door de bocht

Partner bij het advocatenkantoor time.lex

De onlinekranten tonen zich bijzonder strijdlustig tegen de aan populariteit winnende adblockers, software die advertenties op websites blokkeert. Een juridisch precedent zou in de maak zijn. Toch zullen we in België zullen we wellicht tot een soortgelijke conclusie als in Duitsland moeten komen, zolang het gaat om software die de gebruiker installeert en beheert: een inbreuk op auteursrechten valt moeilijk te verdedigen

Door Geert Somers, partner bij het advocatenkantoor time.lex

Wat is er mis met deze consumentvriendelijke software? Adblockers zijn toch de oplossing bij uitstek tegen de wildgroei aan agressieve reclame-pop-ups en banners, die vaak ook nog eens de computer van de gebruiker kunnen besmetten met malware?

Advertentie

Mediagroepen die toch een juridisch gevecht willen beginnen zouden alsnog moeten bewijzen dat een bepaalde aanbieder van adblockers een machtspositie heeft en deze misbruikt.

Voor de consument mag dit inderdaad een goede zaak zijn, maar aanbieders van (gratis) online journalistiek dreigen hierdoor wel een belangrijke bron van inkomsten te verliezen. De Duitse krant Bild.de nam al technische maatregelen: wie de site met een adblocker bezoekt zal moeten betalen om inhoud te raadplegen. Het geld moet immers ergens vandaan komen.

Maar zijn adblockers echt diefstal, en hebben de kranten ook een juridisch verweer? En zo ja, tegen wie? De maker van de software? De gebruiker ervan?

Ook hiervoor kunnen we naar Duitsland kijken. Rechtbanken in Hamburg, Keulen en München hebben de voorbije maanden een aantal vonnissen geveld in het voordeel van Adblock Plus, de Duitse maker van een veelgebruikte adblocker.

©RV DOC

Verschillende mediagroepen voerden aan dat het blokkeren van advertenties een schending uitmaakt van hun auteursrechten. Immers, door het gebruik van de software zouden auteursrechtelijk beschermde werken worden vervormd. En bovendien zou Adblock Plus misbruik maken van een dominante marktpositie. Een inbreuk op het mededingingsrecht dus. Reden om de staking van de commercialisering van deze software te eisen.

De Duitse rechters waren echter unaniem van mening dat er geen sprake kan zijn van de beweerde inbreuken. Makers van adblockers kunnen in Duitsland dus voorlopig niet of moeilijk worden vervolgd. En internauten blijven vrij om deze software te installeren. Niets belet uiteraard dat websites via hun algemene voorwaarden het gebruik van adblockers verbieden en dit verbod via technische maatregelen afdwingen, naar het voorbeeld van de krant Bild.de dus.

In België zullen we wellicht tot een soortgelijke conclusie moeten komen zolang het gaat om software die de gebruiker installeert en beheert. Een inbreuk op auteursrechten valt dan net als in Duitsland moeilijk te verdedigen. Het is immers de gebruiker die voor eigen privé-gebruik beslist hoe hij de webpagina’s op zijn scherm in beeld brengt, namelijk zonder de advertenties. Noch de tekst van de website noch de advertentie zelf worden daarbij gewijzigd. En als er al sprake zou kunnen zijn van een (onrechtmatig) gewijzigde kopie van de website, dan maakt de gebruiker die niet openbaar voor andere internauten.

Advertentie

'Whitelisten', waarbij de maker van de adblocker zich laat vergoeden om bepaalde reclame op bepaalde sites tegen betaling wèl te tonen en op die manier kleinere concurrenten te laten blokkeren, zou misbruikmakend kunnen zijn

Een onrechtmatige bewerking en openbaarmaking zou er wel zijn moest de aanbieder van de adblocker zelf, bij wijze van dienstverlening aan het online-publiek maar voor zijn eigen commercieel voordeel, websites op reclame gaan filteren en deze vervolgens opnieuw aan dat publiek aanbieden. Maar dat lijkt bij geen van de gekende adblockers het geval.

Mediagroepen die toch een juridisch gevecht willen beginnen zouden daarom alsnog moeten bewijzen dat een bepaalde aanbieder van adblockers een machtspositie heeft en deze misbruikt. Dit is uiteraard niet uitgesloten, maar het zal wel ernstig onderzoek vereisen.

Onder meer de praktijk van 'whitelisten', waarbij de maker van de adblocker zich laat vergoeden om bepaalde reclame op bepaalde sites tegen betaling wèl te tonen en op die manier kleinere concurrenten te laten blokkeren, zou misbruikmakend kunnen zijn. Om dit hard te maken moet dan eerst de relevante markt worden afgebakend en een dominante positie worden vastgesteld.

Ondertussen kunnen krantenwebsites zich alvast buigen over een aanpassing van hun algemene voorwaarden en de implementatie van technische maatregelen

Ondertussen kunnen krantenwebsites zich alvast buigen over een aanpassing van hun algemene voorwaarden en de implementatie van technische maatregelen om gebruikers van adblockers de toegang tot hun website te ontzeggen. Maar wetende dat deze software in de toekomst zichzelf zal verbeteren en wellicht moeilijk detecteerbaar zal zijn, lijkt het nog beter in te zetten op aangepaste vormen van reclame die een veilige en aangename gebruikservaring garanderen.

En tot slot kunnen websites maar beter voorzichtig zijn met welke adverteerders ze in zee gaan, want gebruikers en toezichthouders stellen intrusieve reclame die bovendien privacy-onvriendelijke scripts achterlaat minder en minder op prijs.

Op het einde van de rit zal het altijd de redelijkheid zijn die in dit soort discussies overwint, rekening houdend met de belangen van alle betrokken partijen. Adblockers  zonder meer diefstal noemen is in ieder geval wat kort door de bocht.

Advertentie
Gesponsorde inhoud