Microsoft gaat Google achterna in internetreclame
-- (tijd/bloomberg) - Microsoft koopt voor 6 miljard dollar (4,45 miljard euro) het internetadvertentieplatform aQuantive. Microsoft gaat daarmee zijn concurrent Google achterna, die vorige maand de strijd om het internetreclamebureau DoubleClick won. De markt voor internetreclame, goed voor 40 miljard dollar per jaar, is het voorwerp van een echte hype.
Microsoft, de grootste softwaregroep ter wereld, betaalt aan de aandeelhouders van aQuantive 66,50 dollar per aandeel in cash, zo maakte de groep gisteren voorbeurs bekend. Dat bod is zomaar even 85 procent meer dan de slotkoers van aQuantive op donderdag (35,87 dollar). Het is ook ruim 80 keer de verwachte winst per aandeel van het overgenomen bedrijf uit Seattle. Analisten noemden de prijs gisteren hoger dan verwacht. In hun ogen was 39 tot 42 dollar per aandeel een realistische prijs geweest voor een overname van aQuantive.
Voor Microsoft is het bedrijf een pak meer waard, omdat de groep een inhaalbeweging moest maken op zijn concurrent Google. Die won vorige maand de biedoorlog om DoubleClick. Google betaalde toen 3,1 miljard dollar voor het internetreclamebureau, en Microsoft beet in het zand.
Analisten zien in de hoge overnameprijs ook een strategische zet van Microsoft om aQuantive niet zoals DoubleClick in de handen van een concurrent te laten vallen.
DoubleClick en aQuantive zijn twee concurrenten op de markt voor het aanmaken van internetadvertenties, en voor het meten of ze hun doelgroep bereikt hebben.
Die onlinereclamemarkt, geschat op 40 miljard dollar per jaar, is de jongste maanden het voorwerp van een echte hype. De 'grote jongens van het internet' zijn ze onder elkaar aan het verdelen.
Yahoo!
Behalve Microsoft en Google past ook de recente overname van het internetreclamebedrijf Right Media door Yahoo! in dat verhaal. En eergisteren betaalde het Britse WPP Group nog 649 miljoen dollar voor 24/7 Real Media. Alle vier die deals dateren van na 13 april.
Er volgen er vermoedelijk nog. Steve Ballmer, de gedelegeerd bestuurder van Microsoft ziet in de toekomst steeds meer een verschuiving van de reclamemarkt naar het internet.
Als grootste softwareleverancier ter wereld wil Microsoft op de eerste rij staan om van de softwaremarkt voor onlineadvertenties te profiteren. Die groeit twee keer zo snel als de pc-markt, waarin Microsoft ooit begon en waarin het al jarenlang de marktleider is.
De hype rond onlineadvertenties is al een tijdje voelbaar op de beurs. De koers van aQuantive op Nasdaq was dit jaar al met 45 procent gestegen voor Microsoft zijn plannen bekendmaakte. Gisteren kwam daar in één dag nog eens 77,81 procent bij, tot 35,87 dollar. ValueClick, een concurrent van aQuantive en DoubleClick en dus ook een mogelijke overnameprooi, profiteerde mee. De koers steeg 7,60 procent, tot een record van 30 dollar.
AQuantive werd opgericht in 1997, het verwacht in 2007 een nettowinst van 66 tot 71 miljoen dollar, tegen 54 miljoen in 2006. Er werken 2.600 mensen. JLi
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Wie betoogt voor de kinderen die de pensioensneeuwbal mogen vangen?
- 5 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit