Advertentie

Heineken stapt in grootste biermerk ter wereld

Snow Beer, het grootste biermerk ter wereld. ©AFP

De Nederlandse biergigant Heineken heeft een belang van 40 procent genomen in de Chinese brouwer China Resources Beer. Die brouwt 's werelds meest gedronken bier Snow.

Heineken  telt omgerekend zowat 2,7 miljard euro neer voor het belang in China Resources Beer. De Chinezen kopen omgekeerd een belang in Heineken. Voor 0,9 procent van de aandelen tellen ze 464 miljoen euro neer.

Ten derde verkoopt Heineken zijn drie Chinese brouwerijen aan de Chinen. Zij betalen daar omgerekend 260 miljoen euro voor.

Advertentie

In totaal investeert Heineken 1,95 miljard euro in de hele operatie.

Grootste biermerk

CR Beer is onder meer de brouwer van Snow, het grootste Chinese biermerk dat, gemeten naar volume, ook 's werelds grootste biermerk is. Met de miljardendeal krijgt Heineken vooral meer mogelijkheden om zijn eigen merken nog meer in de winkelschappen van de grootste biermarkt ter wereld te krijgen.

De snel groeiende Chinese middenklasse is nu de op een na grootste markt voor 'premium bieren' en dat zal in de komende vijf jaar nog versterken, voorspelt Heineken. Chinezen die wat meer geld te besteden hebben, kiezen nu al vaak voor duurdere, buitenlandse biermerken. Snow, en heel wat andere grote Chinese pilsmerken, kosten vaak minder dan 1 euro per liter.

De concurrentieslag tussen de grote bierreuzen van de wereld heeft de winsten in China onder druk gezet. Heineken verwacht de kosten terug te dringen door onder meer te rekenen op het distributienetwerk van CR Beer, en zo de winstmarges op te krikken.

AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev  opende eind vorig jaar nog een brouwerij in Putian, in het zuidoosten van het land. Met een capaciteit van 15 miljoen hectoliter per jaar is het de grootste brouwerij van Azië.

AB InBev was tot 2016 een belangrijke aandeelhouder van China Resources Beer. Het controleerde 49 procent van de aandelen.

Advertentie

De Belgisch-Braziliaanse brouwer verkocht dat belang noodgedwongen voor 1,6 miljard dollar. Het aandelenpakket was oorspronkelijk in handen van SABMiller, dat werd overgenomen door AB InBev. Om die overname te laten doorgaan werd AB InBev door concurrentietoezichthouders verplicht zijn Chinese belang te verkopen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Proximus-topman Guillaume Boutin zweert bij zijn internationale koers.
Proximus-aandeel veert op, maar kloof met beleggers blijft diep
Daags nadat Proximus zijn internationale softwarebusiness in de schijnwerpers heeft gezet met een waardering van 3,1 miljard euro, kan het aandeel eindelijk nog eens winnen. Maar de scepsis over de internationale koers blijft overheersen. 'De markt blijft sceptisch en afwachtend.'
Gesponsorde inhoud