Advertentie

Tweedehands fietsensite Upway bouwt magazijn in Vlaanderen

Upway koopt tweedehandsfietsen bij fietswinkels, knapt die op en verkoopt ze door ©Theo Saffroy

De Franse onlineverkoper van tweedehands elektrische fietsen haalt 30 miljoen dollar vers geld op voor een groeiversnelling en plant de bouw van een eerste distributiecentrum in België.

Een locatie voor het distributiecentrum heeft Upway nog niet gevonden. 'We hebben drie locaties op de as tussen Brussel en Antwerpen op het oog', zegt Philippe De Schutter, die bij het bedrijf de expansieplannen leidt. Het magazijn moet 2.000 tot 3.500 vierkante meter oppervlakte hebben. Daar zullen in eerste instantie een twintigtal werknemers de fietsen ontvangen, opknappen en versturen. Op termijn is er plek voor 50 werknemers, voorspelt De Schutter.

Upway is een onlineverkoper van elektrische fietsen. Het Franse bedrijf werd ruim twee jaar geleden opgericht door twee voormalige managers van de taxi- en maaltijdbestelsite Uber en wist al snel gerenommeerde investeerders als Sequoia en Exor Ventures, een vehikel van de Italiaanse Fiat-familie Agnelli, als geldschieters aan boord te halen. Exor investeerde eerder al in de Brusselse e-fietsenbouwer Cowboy.

Advertentie

In de voorbije twee jaar kocht en verkocht Upway ongeveer 20.000 tweedehands elektrische fietsen in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en de VS. Het gaat dan vooral om e-fietsen van gerenommeerde merken als Strömer, Riese + Müller, Urban Arrow en Tern.

Upway koopt die tweedehandsfietsen bij fietswinkels in heel Europa. In ons land heeft het bedrijf overeenkomsten met 200 fietswinkels. Daar kunnen klanten die een nieuwe fiets kopen meteen een inruilprijs voor hun oude e-bike krijgen. De fietsen worden door Upway opgehaald, opgeknapt en verkocht met een korting van 25 tot 65 procent op de nieuwprijs.

Met een nieuwe kapitaalronde van 30 miljoen dollar (27,6 miljoen euro) heeft Upway in totaal 60 miljoen dollar vers geld opgehaald. De Schutter benadrukt dat het extra geld niet dient om verliezen te stelpen, maar om de groei in Europa en de Verenigde Staten te versnellen. 'We groeien elk jaar met een factor drie of vier. Dat willen we doorzetten', zegt De Schutter.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud