Duitse spoorwegen willen niet meer naar België rijden
Deutsche Bahn overweegt om te stoppen met de uitbating van een aantal hogesnelheidslijnen naar België.
De Duitse spoorwegmaatschappij wil zo reageren op het PNR-systeem (Passenger Name Record), dat de Belgische overheid de komende maanden wil invoeren, schrijft Le Soir.
De EU bereikte in april van dit jaar een akkoord over een nieuwe richtlijn die het gebruik van PNR’s (passagierslijsten) regelt. Die richtlijn verplicht luchtvaartmaatschappijen om hun passagiersgegevens over te maken aan EU-landen. Het is de bedoeling op die manier overheden te helpen in de strijd tegen terrorisme en zware misdaad. Lidstaten krijgen twee jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.
PNR-systeem
Het PNR-systeem gaat enkel over het luchtverkeer, maar België heeft plannen om ook het treinverkeer op te nemen in het desbetreffende wetsvoorstel. Tot grote bezorgdheid van de Europese gemeenschap van spoor- en infrastructuurbedrijven (CER), die daarover onlangs de premier en de minister van Mobiliteit een brief heeft gestuurd.
De spoorbedrijven vrezen dat de trein minder aantrekkelijk zal worden als zij ook passagierslijsten moeten opmaken en doorspelen. Tickets zouden dan immers niet meer op het laatste moment gekocht kunnen worden, omdat gegevens moeten overgemaakt worden aan de Belgische autoriteiten.
Meest gelezen
- 1 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 2 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 De Wever wil OCMW-misbruik beteugelen met bonus-malussysteem
- 5 80 miljoen euro voorlopig hoogste bod voor live mediarechten Belgisch voetbal