Een handtas met een paspoort
De modesector heeft veel schaduwkanten. Met technologie kunnen we de problemen aanpakken.
Mode is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van hun identiteit. De voortdurend nieuwe trends weerspiegelen ook de maatschappij. Het is een sector die doet dromen. Hij zit vol gepassioneerde mensen, met enorm veel creativiteit en schoonheid.
Helaas is er ook een minder schone kant: overconsumptie, schadelijke materialen, onderdrukking in de productie. De mode focust daarom al enkele jaren op duurzaamheid. We moeten zo snel mogelijk van koers veranderen. 'Buy less, choose well, make it last', zoals de Britse modeontwerpster Vivienne Westwood zei.
Hoe innovatief de mode ook elk seizoen uit de hoek komt, het is een conservatieve sector. Naast transparantie en gedragsverandering kan technologie ons helpen sneller duurzaam te worden.
Data-analyse maakt slimmer inkopen en produceren mogelijk. Tools zoals Shavatar, ContourLab of de virtuele paskamer van Zalando helpen online klanten hun maat en lichaamstype te meten. Daardoor worden minder pakjes teruggestuurd en is de klant tevredener.
Jasmien Wynants, expert in duurzame mode, schrijft in het boek 'Groeien Broeken aan Bomen?': 'Elke seconde wordt wereldwijd de inhoud van een grote vuilniswagen aan textiel verbrand of op een afvalberg gegooid.' Die waardevolle grondstoffen hadden hergebruikt moeten worden.
Coachtopia, een accessoirelijn van het modehuis Coach, maakt van die circulariteit fun. Met een TikTok-hype en een genZ-community die mee producten creëert, vertrekkend van oude materialen en overschotten en met de mogelijkheid tot recycling.
Elk product wordt voorzien van een NFC-chip. Door je telefoon daartegen houden krijg je toegang tot een digitaal paspoort: informatie over de gebruikte materialen, design en impact. Ook kan je het traject van het product volgen als het gerepareerd, hergebruikt of herbedacht wordt.
Op dergelijke digitale productpaspoorten legt de start-up EON zich toe. Hij gebruikt daarvoor blockchaintechnologie, waarmee de gebruiker informatie kan verifiëren en transparant kan blijven volgen. Samen met het Franse luxehuis Chloé laat EON klanten gemakkelijker productdata op tweedehandsplatformen plaatsen. Zo wordt een dure handtas verkopen even gemakkelijk als kopen.
Met de nieuwe EU-textielstrategie worden digitale productpaspoorten op termijn wettelijk verplicht. Ik verwacht er veel van. Laten we aan die paspoorten innovatieve ideeën, dromen en boodschappen toevoegen. Of - plottwist - laten we vooral meer genieten van virtuele mode, die een minimale ecologische voetafdruk heeft. Die innovatie kan nog de meeste impact hebben. Al omarm ik alle innovatieve technologieën die van de modesector, stap voor stap, een schone sector maken.
Ann Claes is mode- en techondernemer en medeoprichter van MUTANI & WEB32.
Meest gelezen
- 1 Na bijna zes maanden blijft De Wever zelfde rondje draaien
- 2 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 3 Geen cookies? Dat is dan 3,99 euro per maand, overweegt DPG Media
- 4 Chaos in Zuid-Korea nadat president onverwacht staat van beleg heeft afgekondigd
- 5 De vijf koppijndossiers van het onthoofde Stellantis