Zorgen Google nemen toe met nieuwe rechtszaak in de VS
De Amerikaanse overheid opent met een nieuwe rechtszaak een front tegen de sterke positie van Google op de markt voor digitale reclame.
De reeks rechtszaken en procedures tegen de internetreus Google wegens zijn zakelijke praktijken wordt nog wat langer met een nieuw proces dat het Amerikaanse ministerie van Justitie aanspande tegen het bedrijf. De VS nemen specifiek de sterke positie van Google in de markt voor digitale reclame op de korrel. Acht Amerikaanse staten sluiten zich al meteen aan bij het initiatief.
De nieuwe rechtszaak is opvallend omdat het de eerste keer is dat de administratie van president Joe Biden in belangrijke mate de macht van een van de grote Amerikaanse techspelers aanvalt. Het onderzoek werd nog opgestart onder zijn voorganger Donald Trump. Het is ook een van de zeldzame gevallen waarin het ministerie van Justitie expliciet aandringt op de opdeling van een van de techreuzen. Meer bepaald wil Washington dat Google zijn platform Ad Manager afstoot, een belangrijk instrument voor bedrijven om online te adverteren.
De Amerikaanse politiek wil dat Google zijn platform Ad Manager afstoot, een belangrijk instrument voor bedrijven om online te adverteren.
'Alomtegenwoordige macht'
De dagvaarding viseert wat het ministerie van Justitie de 'alomtegenwoordige macht' van Google in de hele industrie voor advertentietechnologie noemt. 'De rechtszaak die we vandaag opstartten, heeft de bedoeling Google aansprakelijk te stellen voor wat volgens ons een langdurig monopolie is in technologie voor digitale advertenties', zei de adjunct-minister van Justitie Jonathan Kanter dinsdagavond onze tijd.
Kanter staat bekend als een criticus van de macht van de Amerikaanse techbedrijven en een antimonopolist. Bij zijn aantreden probeerde Google hem te laten wraken voor alle procedures waarbij het bedrijf betrokken zou worden omdat het hem vooringenomen vindt, maar het bedrijf ving bot met zijn eis. In een reactie op de nieuwe procedure zei Google dat die zonder grond is en dat het zich fel zal verdedigen.
Zoekresultaten
Het onderzoeksbedrijf EMarketer raamt de wereldwijde markt voor digitale advertenties voor dit jaar op 576 miljard euro. De VS staan daarbij op de eerste plaats en Google is de belangrijkste speler. Het haalt de meeste inkomsten binnen uit advertenties die opduiken bij zoekresultaten. Google heeft volgens EMarketer wel pluimen gelaten op de Amerikaanse markt, waar zijn martktaandeel zakte van 37,4 procent in 2015 naar 26,5 procent dit jaar. Amazon en de Facebook-moeder Meta horen tot de belangrijkste concurrenten.
Meest gelezen
- 1 Vakbonden waarschuwen voor ‘hallucinante’ afbouw lerarenpensioen: ‘Tot 200.000 euro verlies’
- 2 Radiozender Nostalgie+ krijgt van regulator forse boete en ‘laatste kans’
- 3 Grootste aandeelhouder Brussels Airport wil andere oorden opzoeken
- 4 Een op acht jonge werknemers heeft symptomen van burn-out
- 5 Kris Peeters krijgt bestuurszitje bij waterzuiveraar Aquafin