Advertentie

Smart-tv's lekken data naar Facebook en Netflix

Smart-televisies lekken persoonlijke data naar Facebook, Google en Netflix. Dat blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek. ©shutterstock

De Amerikaanse techreuzen weten wanneer u thuis bent en naar welke programma's u kijkt.

Dat websites en apps stiekem persoonlijke gegevens van miljoenen surfers doorgeven zonder hun toestemming is een gekende praktijk. Dezelfde laakbare praktijk gebeurt ook op smart-televisies, die verbonden zijn met het internet, blijkt uit onderzoek van universiteiten in Boston en Londen.

De Northeastern University van Boston en Imperial College London namen 81 verschillende toestellen onder de loep, in zowel het VK als de VS. In veel gevallen wordt langs die weg persoonlijke data gelekt, meldt de Britse zakenkrant Financial Times.

Advertentie

Bedrijven als Netflix, Google en Facebook kunnen weten wanneer u thuis bent en wanneer niet.

David Choffnes
Computerwetenschapper van Northeastern University

De televisies van onder meer Samsung en LG en apps en sticks van de streamingplatformen Roku en Amazon FireTV sturen die gegevens door naar onder meer Amazon , Google , Akamai  en Microsoft , leveranciers van de cloud- en netwerkdiensten waarop de smart-tv's draaien.

Het gaat om welk toestel wordt gebruikt, de locatie en mogelijk ook wanneer er interactie is. 'Die bedrijven kunnen dus weten wanneer u thuis bent en wanneer niet', zegt onderzoeker David Choffnes. 

De helft van de tv's maakte contact met Amazon, de wereldwijde marktleider voor clouddiensten. 'De techreus krijgt inzage in wat mensen met hun toestellen doen, inclusief diegene die ze zelf niet produceren', zegt Choffnes. 'Zo verwerft Amazon veel informatie over de concurrentie.'

Ook smartspeakers en camera's

Reeks 'Het datatijdperk'
Het Datatijdperk

Van de app die u opent op uw smartphone tot het bezoek aan uw dokter of het pad dat u aflegt in de supermarkt. Wat gisteren nog banaal leek, verbergt vandaag een technologische revolutie. En die draait rond u.

Vanaf zaterdag 14 september legt De Tijd drie weken lang de onzichtbare netwerken achter uw persoonsgegevens bloot. Hoe lek zijn de apps op uw smartphone? Hoe gaan bedrijven met uw data aan de slag? En hoe veranderen ze het leven op de werkvloer?

De persoonlijke data komen ook terecht bij de streamingleider Netflix  en de advertentiereuzen Facebook  en Google. Dat gebeurt ook als de televisie niet actief is en de kijker geen Netflix-abonnee is. Ook andere slimme toestellen, zoals smartspeakers en camera's, lekken data naar tientallen bedrijven, waaronder Spotify  en Microsoft. 

Een ander onderzoek van de Amerikaanse Princeton University komt tot dezelfde conclusie. Apps van de streamingplatformen Roku en Amazon FireTV sturen ongevraagd data door naar bedrijven als Google. 

Advertentie

Bijna zeven op de tien Amerikaanse gezinnen heeft een slimme televisie in huis. Onder de kap steekt technologie die gluurt naar welke programma's wordt gekeken, zodat de kijker gepersonaliseerde tv-reclame krijgt te zien. 

Gebruikelijk

Facebook en Google reageren gelaten op het onderzoek. 'Het is gebruikelijk dat toestellen en apps gegevens sturen naar diensten van derde partijen die ermee geïntegreerd zijn. Een app stuurt bijvoorbeeld data naar Facebook om een login-interface of een like-knop aan te maken', zegt Facebook.

Google maakt de vergelijking met het web en apps. 'Net als andere contentmakers kunnen ontwikkelaars van apps voor smart-tv's Googles reclamediensten gebruiken om advertenties naast hun content te zetten en die vervolgens te meten. Afhankelijk van de persoonlijke instellingen van de gebruiker kan de contentmaker data delen met Google die vergelijkbaar is met de gegevens in apps of op het internet.'

Netflix stelt dat de informatie die het doorgestuurd krijgt beperkt blijft tot hoe zijn diensten presteren en op het scherm verschijnen. 'We ontvangen geen info over andere applicaties of activiteiten op smart-tv's', luidt het. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud