Gamescom test markt voor 3D, gemengde realiteit en AI
Gamescom in Keulen draait op volle toeren. Honderdduizenden bezoekers en honderden bedrijven ontmoeten elkaar op de gamebeurs. Een ideale gelegenheid om nieuwe trends te testen, zoals 3D-monitors, gemengde realiteit en 'digitale mensen'.
Gaming is big business. De sector is een stuk groter dan de muziek- en filmindustrie gecombineerd. Nergens zie je dat zo duidelijk als op Gamescom in Keulen. Het is met zijn meer dan 300.000 bezoekers en meer dan 1.400 bedrijven uit 64 landen de grootste gamebeurs in de wereld.
Op de openingsavond, die ook online te volgen was, kregen miljoenen kijkers een zicht op nieuwe games zoals 'Call of Duty: Black Ops 6', 'Indiana Jones' en 'Civilization 7'. De grote namen vergasten de bezoekers op huizenhoge schermen en dreunende soundtracks. Er staan lange wachtrijen voor het uittesten van nieuwe producties. Maar Gamescom laat ook toe fundamentele nieuwigheden in games en hardware te testen.
3D-monitors
Wie dacht dat het na het floppen van 3D-televisie gedaan zou zijn met 3D-schermen, dwaalt. Samsung, de marktleider in de betere gamingmonitor, pakt uit met de Odyssey 3D, een monitor waarmee 3D-kijken zonder headset mogelijk wordt. Het toestel werd eerder aangekondigd. Nu kan het worden getest door het publiek.
De light field display-technologie van de monitor creëert 3D-beelden op basis van 2D-beelden. Eyetracking volgt de beweging van de ogen via een ingebouwde stereocamera. Viewmapping past het beeld continu aan voor een betere diepteperceptie. De monitor kan gemakkelijk schakelen tussen 2D en 3D en is verkrijgbaar in de formaten 27 en 37 inch. De monitor heeft een 4K-resolutie en een snelle responstijd. De vraag blijft of 3D bij de gamers meer succes zal hebben dan bij televisiekijkers. 'Bij televisie is het probleem dat meerdere mensen vanuit verschillende hoeken en vanop afstand naar het scherm kijken', zegt Kevin Bourguignon van Samsung. Gamers die voor hun scherm zitten, hebben daar geen last van. Het is nog niet geweten wanneer het toestel op de markt komt.
We kunnen op Gamescom naar de reacties van de spelers peilen. Dat is heel waardevol voor ons.
'De trend naar grote gamemonitors heeft ook een invloed op de makers van de games', zegt Ferre Verbeek van Samsung. Ze willen de grote oppervlakte ten volle benutten. Het merk breidt zijn aanbod van monitors nog uit met OLED-monitoren in de formaten 27 tot 49 inch. Het belang van de schermgrootte bleek ook bij de demonstratie van de game 'Dark and Darker Mobile'. Dat mobiele middeleeuwse fantasyspel van het Zuid-Koreaanse Krafton kan de grote oppervlakte van een vouwbare Galaxy-smartphone van Samsung goed gebruiken.
Gemengde realiteit
De almaar performantere monitortechnologie kan niet verhinderen dat ook de headsets voor virtuele en gemengde realiteit verder ontwikkelen. Gemengde realiteit wil zeggen dat digitale spelelementen verschijnen in de echte omgeving van de speler. Onder meer het Hasseltse AlterEyes en het Antwerpse Cyborn werken aan dergelijke games. 'We kunnen op Gamescom naar de reacties van de spelers peilen. Dat is heel waardevol voor ons', zegt Mikail Karaca van AlterEyes.
In de game 'Wall Town Wonders' van Cyborn doorkruisen miniatuurmensjes en vliegtuigjes de fysieke omgeving van de speler. De digitale objectjes kunnen met de handen worden gestuurd. Of er ook nog AI-chatbots bij te pas komen? Interessant voor de toekomst, maar nu nog moeilijk wegens de beperkte rekenkracht van een VR-headset zoals Quest, zegt CEO Ives Agemans.
Generatieve AI, zoals we die kennen van ChatGPT, gaat een toenemende rol spelen in games. Bijvoorbeeld om gamepersonages creatiever te laten reageren op spelers. Krafton werkt aan een eigen AI-model dat rekening houdt met de verhaallijnen van de game, zei producer Joonsok Ahn na de voorstelling van 'Dark and Darker Mobile'. Het Amerikaanse Nvidia pakt dan weer uit met een klein taalmodel dat spelpersonages slimmer doet omgaan met spelers. Het bedrijf heeft het over 'digital humans'.
Die digital humans worden toegepast in 'Mecha BREAK', ontwikkeld door het Californische Amazing Seasun Games. De spelers hebben er de controle over grote robots, bekend als 'mecha', en kunnen advies vragen aan een digital human.
Ik denk niet dat België zo zwaar belast, zeker niet als succesvolle bedrijven gebruikmaken van innovatieaftrek en andere mogelijkheden.
België
In Keulen zijn zo'n dertigtal Belgische gamebedrijven vertegenwoordigd. Arne Ottoy van het Belgische gamefonds ForsVC ziet een positieve verandering in de houding van Belgische gamebedrijven. 'Er wordt nu minder louter projectmatig gedacht. Er wordt meer de vraag gesteld hoe een game bijdraagt tot het grotere bedrijfsplan.' Ottoy nuanceerde de vrees, eerder deze week uitgesproken door de sectororganisatie FLEGA, dat de Belgische fiscaliteit gamebedrijven naar het buitenland doet vertrekken. 'Ik denk niet dat België zo zwaar belast, zeker niet als succesvolle bedrijven gebruikmaken van innovatieaftrek en andere mogelijkheden.'
Meest gelezen
- 1 Belfius wil stad Bergen niet financieren na doorbraak extreemlinkse PTB
- 2 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 3 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen
- 4 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 5 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'