Explosieve groei Alibaba zet door
De Chinese techgigant Alibaba zag zijn omzet tussen maart en juni met meer dan 60 procent stijgen. Winst wordt opgeofferd voor investeringen.
Internetgigant Alibaba heeft de omzet- en winstverwachtingen van de afgelopen acht kwartalen telkens kunnen overtreffen. Ook tijdens het eerste kwartaal van het boekhoudkundige jaar 2018 (tot juni) kan Alibaba uitpakken met mooie cijfers. Het rapporteert de snelste groei in meer dan vier jaar dankzij tal van investeringen in bijvoorbeeld clouddiensten en supermarkten.
De omzet steeg met 61 procent naar 11,8 miljard dollar. Door de vele investeringen boekte Alibaba wel minder winst. Die daalde met 41 procent naar zo'n 1,3 miljard dollar. Beleggers waren alleszins tevreden over de cijfers: het aandeel steeg voorbeurs 2,9 procent.
De cloud
De omzet van Alibaba kan opgesplitst worden in drie belangrijke delen: e-commerce, clouddiensten en digitale media. Het gros van de totale omzet kwam uit e-commerce. Alibaba noteerde een omzetgroei in e-commerce van 61 procent naar 10,1 miljard dollar terwijl de omzet uit digitale media en entertainment uitkwam op 903 miljoen dollar, een stijging van 46 procent tegenover dezelfde maand een jaar eerder.
Net als Amazon zet het bedrijf ook hard in op 'Cloud Computing', het verhuren van servercapaciteit aan bedrijven. De omzet van de clouddiensten ging met maar liefst 93 procent de hoogte in. De omzet kwam uit op 710 miljoen dollar.
'Het was weer een uitstekend kwartaal, met meer gebruikers en nog meer investeringen in ons groeiend ecosysteem van activiteiten', zegt CEO Daniel Zhang. Momenteel maken 576 miljoen mensen gebruik van Alibaba's handelsplatforms, 24 miljoen meer tegenover maart vorig jaar.
Overal tentakels
Jack Ma, de drijvende kracht achter Alibaba, richtte Alibaba in 1999 op als e-commerce bedrijf. E-commerce blijft een kernactiviteit, maar het Chinese bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot een conglomeraat met investeringen in sectoren als entertainment, bezorgdiensten, supermartken, clouddiensten en financiële diensten zoals Ant Financial.
Eerder dit jaar haalde Ant Financial 14 miljard dollar vers kapitaal op, terwijl er gemikt werd op 10 miljard dollar. Het geld kwam uit alle werelddelen en zorgt ervoor dat Ant Financial op meer dan 150 miljard dollar wordt gewaardeerd. Ant Financial is met alipay de referentie in de Chinese markt voor mobiele betalingen en dat vertaalt zich in
In een poging om minder afhankelijk te zijn van de online markt, nam het recent nog maaltijdbezorger Ele.me en vervoerbedrijf Cainaio over. Alibaba kan al lang niet meer afgeschreven worden als een ietwat obscure Chinese webshop.
Internationale expansie
Alibaba is niet enkel actief in China. Het investeerde in Lazada Group, een webplatform dat onder ander in Thailand, Singapore en Indonesië actief is. Ook in Europa en de VS is het bedrijf op zoek naar internationale groei. Zo levert het via dochterbedrijven als AliExpress al enkele jaren producten in België en plant het nieuwe magazijnen in Luik, Dubai en Moskou.
Meest gelezen
- 1 5 favoriete aandelen van Alexander Roose: 'Met dit aandeel surf je op de renaissance van nucleaire energie'
- 2 Radiozender Nostalgie+ krijgt van regulator forse boete en ‘laatste kans’
- 3 Proximus 9 miljard minder waard in tien jaar, maar is dat de schuld van de CEO?
- 4 Grootste aandeelhouder Brussels Airport wil andere oorden opzoeken
- 5 'Rusland zet Jemenitische strijders in aan front Oekraïne'