Advertentie

Winkelkar met A-merken goedkoper in Duitse en Franse tegenhanger van Colruyt

A-merken zijn goedkoper in Frankrijk en Duitsland. ©Photo News

Een winkelkar met A-merken is goedkoper in Duitsland en Frankrijk dan in de België. Dat bleek uit een vergelijking van producten in de grootste supermarkten van onze buurlanden.

Belgen gaven vorig jaar 543 miljoen euro uit in buitenlandse supermarkten, blijkt uit cijfers van Fevia, de sectororganisatie van de Belgische voedingsbedrijven. De consument denkt er allicht goedkoper af te zijn, maar klopt dat? De dataspecialist Daltix, die voor 65 procent in handen is van de Colruyt Group, en Gondola Academy vergeleken de prijzen in de Belgische Colruyt in maart met die van de grootste spelers in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

44,4%
Goedkoper in frankrijk
Droge voeding, zoals pasta en sauzen, is 44,4 procent goedkoper in Frankrijk dan in de Belgische Colruyt.

De studie gaat over 2. 605 producten, waarvan het grootste deel bestaat uit A-merken. Alleen producten met een identieke barcode kwamen in aanmerking, waardoor huismerken of promotieprijzen uit de boot vielen.

Advertentie

In de Franse supermarktketen Leclerc zijn boodschappen over de hele lijn goedkoper dan in de Colruyt. Het grootste verschil is er bij droge voeding, dat 44,4 procent goedkoper is in Frankrijk. Het kleinste verschil zit in de wijnrekken: 21,4 procent.

Ook de grootste supermarktketen in Duitsland, REWE, heeft over het algemeen een lager prijskaartje dan de Colruyt. De inkoop van drank is een klassieker waar Belgen de grens voor oversteken naar Duitsland. Daarin krijgen ze gelijk. Drank is 13,6 procent goedkoper dan in de Colruyt. Daarnaast zijn lichaamsverzorging en droge voeding 20 procent goedkoper in Duitsland. Voor spullen voor huisdieren gaat het om een derde. Wijn, non-food en conserven zijn dan weer iets aantrekkelijker geprijsd in de Colruyt.

De studie suggereert dat de Nederlandse Albert Heijn over het algemeen duurder is dan de Colruyt. In Nederland is de keten te vergelijken met haar zuster Delhaize in België, nuanceert Gondola Academy. Bovendien biedt Albert Heijn regelmatig promotieacties en koppelverkopen aan, waar de studie geen rekening mee hield. Alleen droge voeding (-1,9%), dranken (-5%) en verse bereidingen (-12%) kosten er minder dan bij de Colruyt.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Iedereen een hoger diploma? 'Wat is er mis met een geweldige stielman?'
Omdat te weinig bso-leerlingen slagen in het hoger onderwijs, coacht de Karel de Grote Hogeschool vanaf dit schooljaar beroepsscholieren naar een bacheloropleiding. Maar is al dat verder studeren wel nodig nu de arbeidsmarkt smeekt om vakmensen? ‘We moeten af van het idee dat de enige weg naar succes via een diploma hoger onderwijs loopt.’
Gesponsorde inhoud