Minder communicanten, minder omzet voor Smartphoto
De snellere ontkerkelijking heeft blijkbaar ook impact op de beurs: de Oost-Vlaamse maker van fotogeschenken Smartphoto wijt de slinkende omzetcijfers in de eerste jaarhelft aan het dalende aantal communicanten in ons land.
Terwijl Smartphoto enkele maanden geleden nog uitging van verdere groei in 2024, moet de Wetterse onlinegeschenkenboetiek nu toch zijn verwachtingen temperen na een moeilijkere eerste jaarhelft.
En dat is volgens het bedrijf dus deels het gevolg van het dalende aantal communicanten in ons land. Klanten bestellen steeds minder communieprentjes en andere producten die daaraan verbonden zijn. In combinatie met de al moeilijke economische omstandigheden zag het eigen merk Smartphoto de omzet zo met 2,5 procent slinken in de eerste zes maanden van 2024.
Nayan, de specialist in geschenkpakketen die Smartphoto drie jaar geleden overnam, zag de omzet in dezelfde periode met ruim 2 procent de hoogte ingaan dankzij een stijgend aantal klanten. Smartphoto lijfde in juni ook de Belgische marktleider in sportmerchandising Topfanz in. Die deal droeg volgens het bedrijf al positief bij tot de omzet.
Maar dat bleek niet voldoende om de dalende verkoop bij Smartphoto helemaal te compenseren, waardoor de omzet op groepsniveau met 0,8 procent slonk tot 29,8 miljoen euro.
Tegelijk gingen de kosten voor materiaal, personeel en logistiek de hoogte in en investeerde Smartphoto in verdere groei bij dochter Nayan. In combinatie met de stagnerende omzet daalde de brutobedrijfswinst zo met 28 procent tot 2,4 miljoen euro. De nettowinst viel met 64 procent terug tot 463.000 euro.
In zijn vooruitzichten voor de tweede jaarhelft zegt Smartphoto nu te verwachten dat de omzet en de brutobedrijfswinst zullen stabiliseren.
Meest gelezen
- 1 Hoe een peperdure ondergrondse telescoop de vergrijzing in Vlaanderen mee moet opvangen
- 2 VS zetten hakbijl in isolement Rusland met overleg in Riyad
- 3 Vlaamse subsidiepot zwelt aan tot meer dan 18 miljard
- 4 'Colruyt zoekt koper voor zieltogende Franse winkels'
- 5 HLN-redactie boos over ontslagronde: 'Vertrouwen in hoofdredactie en directie zwaar geschonden'