Advertentie

CEO Jumbo: ‘We mikken op 50 Belgische winkels in 2025, ondanks verzet’

Jumbo-CEO Ton van Veen: ‘Net als andere ketens hebben we winkels die onvoldoende presteren en waaraan we moeten werken.’ ©Rias Immink

De omzet van Jumbo België is vorig jaar met ruim de helft gegroeid. Maar de supermarktketen blijft kampen met dwarsliggende concurrenten. Daardoor duurt het langer dan verwacht voor ze in ons land winst boekt.

Gent krijgt dit jaar een primeur: de Nederlandse supermarktketen Jumbo opent vlak bij de sportwinkel Decathlon en de meubelwinkel Weba haar eerste Belgische Jumbo Foodmarkt. ‘Het gaat om ons vlaggenschip in België’, zegt CEO Ton van Veen. ‘De extra grote winkel krijgt een ruim aanbod. Mensen kunnen er zeer veel bereide maaltijden meenemen of ter plaatse opeten. Retail en horeca ontmoeten er elkaar: in verschillende keukens bereiden koks maaltijden.’

De winkel moet Jumbo nieuwe groei opleveren. Vorig jaar boekten de Belgische filialen 325 miljoen euro omzet. Dat is ruim 60 procent meer dan de gerapporteerde 200 miljoen van een jaar eerder. Er kwamen in ons land zeven Jumbo-winkels bij, waardoor de keten vier jaar na de opening van haar eerste Belgische vestiging afklopte op 33 Belgische winkels. ‘Bovendien groeiden onze bestaande winkels met meer dan 10 procent’, zegt Van Veen. ‘Ook uitgedrukt in volume verkochten ze meer.’

Advertentie

Moeizame uitbreiding

Met zeven nieuwe winkels lag de uitbreiding van het winkelpark lager dan in 2022, toen er tien vestigingen bij kwamen. Jumbo mikte op meer openingen, maar loopt aan tegen een oud zeer: de nieuwe supermarkten stuiten vaak op verzet. ‘Vooral van concurrenten, die ons niet graag zien komen’, zegt Van Veen.

In onze bestaande winkels was er volumegroei.

Ton van Veen
CEO Jumbo

Voor de winkel in Geel kreeg Jumbo na twee jaar een vergunning, maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde die. Na een vierde poging leverde de provincie Antwerpen vorige week een vergunning af, al blijft beroep mogelijk. In Lommel was eind vorig jaar een gloednieuwe Jumbo klaar om te openen, maar Alma - een zelfstandige uitbater van Carrefour-supermarkten - slaagde erin de vergunning via de rechtbank te schrappen. Eind december opende de winkel alsnog.

Tegelijk zijn niet alle Belgische winkels succesvol. De vestiging in Zonhoven werd in april 2023 na nog geen drie jaar gesloten. ‘We hebben geen plannen om nog winkels te sluiten, maar ik kan ook niet uitsluiten dat dit nog gebeurt’, zegt Van Veen. ‘Net als andere ketens hebben we behalve topwinkels en middenmoters ook vestigingen die onvoldoende presteren en waaraan we moeten werken.’ In zijn ijver om nieuwe locaties te vinden ging Jumbo soms akkoord met relatief hoge huurprijzen.

Dat de expansie trager verloopt dan gedacht, maakt dat Jumbo voorzichtig is met streefdoelen. In 2019 was de ambitie om in 2025 af te klokken op 100 Vlaamse winkels. Dat zal niet lukken. ‘Dit jaar mikken we op 8 openingen, in 2025 willen we aan 50 raken. Daarna gaan we naar 100, maar we plakken geen jaar op wanneer we daar willen raken. We zijn in België en we blijven in België’, zegt Van Veen.

We hebben geen plannen om nog winkels te sluiten, maar ik kan ook niet uitsluiten dat er nog verdwijnen.

Ton van Veen
CEO Jumbo

Om lokaal relevant en winstgevend te worden is het cruciaal dat er nog tientallen winkels bijkomen, stelde het bedrijf van de Nederlandse zakenfamilie Van Eerd eerder. Hoe meer winkels, hoe meer inkomsten en hoe groter de schaalvoordelen om de kosten draagbaar te maken. ‘We maken nog verlies in België, maar vorig jaar liepen de verliezen opnieuw terug’, zegt Van Veen. ‘Die trend zal ook dit jaar doorzetten. We hopen in 2025 of 2026 break-even te zijn op het niveau van de ebitda (brutowinst voor afschrijvingen, red.).’ Vorig jaar mikte Jumbo nog op 2024 of 2025 voor winst.

Advertentie

Dalend marktaandeel in Nederland

Ook het thuisland eist veel aandacht op. Twee jaar geleden belandde Jumbo na decennia van Nederlands succes in moeilijk vaarwater. Niet alleen werd toenmalig CEO en grootaandeelhouder Frits van Eerd in beschuldiging gesteld van fraude, ook commercieel liep het bedrijf averij op. Het marktaandeel van Jumbo - na Albert Heijn de grootste keten van Nederland - liep in de voorbije twee jaar terug van 21,7 procent naar iets meer dan 21 procent. De winst daalde in 2022 van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro en liep ook vorig jaar terug. Later dit jaar komt het bedrijf met precieze winstcijfers. De groepsomzet voor 2023 is wel al bekend: die steeg met 7,3 procent tot 11 miljard euro.

‘Het is wennen’, zegt Van Veen. ‘Decennia waren we de grootste groeier, maar door de inflatie zijn klanten prijsbewuster. Daardoor hebben de minder op service gerichte prijsstunters de wind in de zeilen.’

In een reactie verlaagde Jumbo vorig jaar de prijzen van 1.000 producten en ook dit jaar komen er prijsverlagingen, zegt de keten in haar persbericht. Tegelijk heeft Jumbo de prijzen van nog meer artikelen verhoogd, zegt Van Veen. Veel producten zijn duurder geworden door de inflatie, die ook personeel en energie duurder maakte.

Geen laagsteprijsgarantie

Om klanten terug te winnen verandert Jumbo zijn strategie. Bood een concurrent een product aan tegen een vaste lagere prijs, dan verlaagde Jumbo Nederland zijn prijs en kregen klanten die de keten daarop wezen het product gratis. Die garantie op de laagste prijs - die in België nooit werd ingevoerd - verdwijnt. ‘We zullen binnenkort minder dogmatisch omgaan met die garantie’, zegt Van Veen.

Al betekent dat volgens Jumbo niet dat de keten duurder wordt dan de concurrentie. ‘We gaan er net op toezien dat het algemene prijspeil in onze winkels lager ligt dan dat van de concurrentie’, zegt Van Veen. ‘Om dat te bereiken zijn we ingestapt bij de Europese inkooporganisaties Everest en Epic.’

Jumbo gaat in tandem met grote Europese sectorgenoten als het Duitse Edeka, het Franse Système U en het Poolse Biedronka met leveranciers over prijzen onderhandelen. Samen kunnen de ketens lagere prijzen afdwingen. ‘Wat we uitsparen, zullen we deels met onze klanten delen’, zegt Van Veen.

Jumbo
  • Nederlandse uitbater van de Jumbo-supermarkten en de restaurantketen La Place.
  • Volledig in handen van de familie Van Eerd.
  • Zag zijn groepsomzet in 2023 met 7,3 procent stijgen tot 11,02 miljard euro.
  • Boekte 325 miljoen euro omzet in België (+60%).
  • Heeft 725 supermarkten, waarvan 33 in België.
  • Baat 70 La Place-restaurants uit, waarvan geen in België.
  • Telt meer dan 100.000 werknemers.
Advertentie
Gesponsorde inhoud