Advertentie

Google voelt hete adem Facebook op advertentiemarkt

Facebook is de kloof met Google in digitale en mobiele advertenties aan het dichten. ©REUTERS

Google blijft ook dit jaar de onbetwiste marktleider in digitale advertenties, maar de kloof met Facebook wordt weer een stuk kleiner, zo blijkt uit nieuwe voorspellingen van het bureau eMarketer.

De marktonderzoeker ziet de wereldwijde markt voor digitale reclame dit jaar met bijna 17% groeien tot 140 miljard dollar. En net als de vorige jaren roomt Google daar ruim 31% van af. Het marktaandeel van de nummer twee, Facebook, is met 7,8% zowat vier keer kleiner. Maar waar Google stagneert, gaat het bij Facebook bijna om een verdubbeling van het marktaandeel in twee jaar tijd.

Een andere opmerkelijke voorspelling is dat Microsoft de derde stek nipt zou overnemen van Yahoo. Beide bedrijven zouden zo’n 2,5% van de digitale advertentiekoek mogen opknabbelen. Verder haalt alleen het IAC-concern, dat onder meer verschillende datingsites en –apps beheert, de drempel van één procent marktaandeel. De markt wordt overigens gedomineerd door Amerikaanse bedrijven.

Advertentie

De sterkste groeier in digitale advertentie is het mobiele kanaal. Daar voorspelt eMarketer een bijna-verdubbeling van de markt tot 32,7 miljard dollar. En ook hier wordt een dominant maar stabiel Google, dat de helft van de markt controleert, op de hielen gezeten door een snelgroeiend Facebook (van 17,8 naar 22,3%). Twitter haalt op mobiele toestellen 2,8% van de reclamebudgetten binnen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Bart De Wever (N-VA) zag zijn opdracht vorige week verlengd worden door koning Filip.
Europa geeft België uitstel voor begroting, met strenge voorwaarden
België krijgt uitstel voor het indienen van zijn begrotingsplan bij Europa. De Europese Commissie stuurt deze week een brief waarin ze daarvoor de goedkeuring geeft. De nieuwe deadline ligt in april, maar dan moet ons land wel echt netjes alles inleveren.
Gesponsorde inhoud