Advertentie

Google gooit Samsung-adblocker uit appwinkel

©REUTERS

De pas enkele dagen oude adblocker van Samsung is door Google uit zijn appwinkel Play Store gegooid. Officieel omdat de adblocker in strijd was met een van de richtlijnen voor appontwikkelaars.

De nieuwe adblocker, ontwikkeld door de startup Rocketship Apps, was op enkele dagen tijd de meest gedownloade app in de Play Store van Google geworden. Het was de eerste app die gebruik maakte van de opening die Samsung had gecreëerd voor appontwikkelaars om adblockers te ontwikkelen voor de ingebouwde browsers in Android-telefoons van de Zuid-Koreaanse technologiereus.

Maar het verhaal is (voorlopig) alweer uit. Google verwijderde de adblocker met als officiële verklaring dat ze in strijd is met punt 4.4 in zijn gebruikersovereenkomst voor de ontwikkelaars. Die bepaalt dat apps in de Play Store niet mogen 'tussenkomen' in toestellen, netwerkverbindingen of apps van derde partijen.

Advertentie

Op het eerste zicht lijkt dit een opflakkering te zijn van de strijd tussen Google, dat grof geld verdient met mobiele advertenties, en de fabrikanten van smartphones die hun klanten een groter gebruiksgemak willen geven. 

Maar dat zou de zaken te scherp stellen. Het is niet dat Google alle adblockers uit zijn Play Store weert. Het probleem is dat de adblocker van Rocketship Apps feitelijk een plugin was die tussenkwam in hoe andere apps werken. Adblock Plus, een referentie in het wereldje, zag om dezelfde reden in 2013 ook al een adblocker geweerd uit de Google-winkel. Maar intussen kan je wel advertentievrij surfen via een aparte browser met ingebouwde adblocker die Adblock Plus daarna ontwikkelde. Die is wel nog gewoon te downloaden in de Play Store.

Toch zorgt de kwestie duidelijk voor spanning tussen Google en Samsung, de voornaamste fabrikant van smarthpones met het Google-besturingssysteem Android.

Advertentie
Gesponsorde inhoud