Advertentie

Google betaalt 1 miljard dollar aan uitgevers

©AFP

Alphabet, het moederbedrijf van Google, is van plan uitgevers wereldwijd te betalen voor nieuwsartikels van hun mediatitels. Sommige uitgeverijen reageren opgetogen, maar niet allemaal.

Google-topman Sundar Pichai wijdde er donderdag speciaal een blog aan. Google wil uitgeverijen voor 1 miljard dollar compenseren voor de bezoekersstromen die via de zoekmachine de onafhankelijke nieuwssites bereiken. De compensatie dekt een periode van drie jaar. Pichai schrijft dat hij erin gelooft dat een 'levendige nieuwsindustrie essentieel is voor een goed functionerende democratie'.

De compensatie is verbonden aan een nieuw product: News Showcase. Hoe dat er precies zal uitzien, is nog onduidelijk. Binnen onbepaalde tijd moet het verkrijgbaar zijn via Google Nieuws op Android- en later wellicht ook op Apple-toestellen.

Advertentie

Frustratie

Naar eigen inschatting stuurt de zoekmachine maandelijks 24 miljard keer mensen door naar websites van kranten, week- en maandbladen of media die volledig online opereren. De werkwijze is eenvoudig: iemand voert op Google een trefwoord in en klikt op de optie Nieuws. Zo kunnen nieuwsjagers de zoekmachine afstruinen naar een ontelbaar veel artikelen. Zonder te betalen.

Dat leidt tot frustratie bij de traditionele media, die hun advertentie-inkomsten uit print al jaren zien teruglopen en die geen alternatief verdienmodel hebben. Uitgeverijen hebben lang aangedrongen om gecompenseerd te worden voor hun nieuws dat via Google vrij toegankelijk is. Hoe het bedrag van 1 miljard dollar verdeeld wordt en hoeveel iedere uitgever van Google ontvangt, is nog onduidelijk.

Charmeoffensief

Het initiatief kan worden gezien als een charmeoffensief naar de traditionele media. Voor Google is de stap wellicht noodzakelijk. De druk op het bedrijf neemt toe. De techreus ligt onder vuur van Europese toezichthouders, die het bedrijf als te machtig beschouwen.

In totaal hebben zich 200 uitgeverijen, uit onder meer Argentinië, Brazilië en Canada, verbonden aan het nieuwsproduct. In Europa wordt Duitsland de eerste stop. Daar heeft Google al de nodige partijen verleid om in te stappen. Duitse kranten zoals Handelsblatt, Frankfurter Allgemeine, Die Zeit doen mee, net als de weekbladen Der Spiegel en Stern. De uitgeverij van Der Spiegel, Spiegel Group, toonde zich opgetogen. Google laat volgens de uitgever zien dat het 'serieus is wat betreft het steunen van kwaliteitsjournalistiek'.

Met een eigen product kan Google zelf de algemene voorwaarden dicteren en wetgeving ondermijnen.

Angela Mills Wade
Directeur European Publishers Council

Advertentie

Partnerships

Na Duitsland volgen ook België en Nederland. Volgens een woordvoerder in Amsterdam werkt Google in beide landen aan partnerships met meerdere uitgeverijen. Mediahuis, dat onder meer De Standaard en het Nederlandse NRC Handelsblad in handen heeft, vindt het nog te vroeg om te reageren. DPG Media, voorheen De Persgroep, laat weten niet mee te doen aan het initiatief. In een reactie zegt het bedrijf ‘te hopen dat een minderheid’ het voorbeeld van Google volgt.

De European Publishers Council (EPC), waar onder meer Belgische en Nederlandse uitgeverijen lid van zijn, reageerde kritisch. 'Met een eigen product kan Google zelf de algemene voorwaarden dicteren en wetgeving ondermijnen, terwijl het beweert dat het de nieuwsproductie helpt te financieren', zegt uitvoerend directeur Angela Mills Wade.

Advertentie
Gesponsorde inhoud