De deal van het Hongkongse conglomeraat CK Hutchison over de verkoop van twee cruciale havens aan het Panamakanaal komt almaar meer op losse schroeven te staan.
Met het nieuwe wielervoorjaar duiken langs Vlaamse wegen weer de geel-zwarte kegels en dranghekken met de naam Boplan op. Dankzij de koers is de Wevelgemse wereldspeler in beveiliging van fabrieken plots beroemd in eigen land. 'Mensen kennen onze naam én weten meteen wat we doen. Daar kan shirtsponsoring niet tegenop.'
De aandelen van het Hongkongse conglomeraat CK Hutchison zijn vrijdag gedaald door tegenvallende cijfers en nieuwe kritiek op de verkoop van twee havens aan het Panamakanaal aan het Amerikaanse BlackRock.
Door acties bij de zeeloodsen moet momenteel een veertiental schepen wachten om de havens Antwerpen-Zeebrugge en North Sea Port binnen te varen. Dat melden de havenbedrijven vrijdagochtend.
Cas König verruilt Groningen Seaports voor het havenbedrijf North Sea Port. De Nederlandse haventopman volgt er op 2 juni Daan Schalck op, die eind vorig jaar opstapte.
PGS Group, een pallettengroep met 400 miljoen euro omzet, wordt actief in Oostenrijk door de opstart van een site voor het herstel van palletten. Het snelgroeiende bedrijf met hoofdkantoor in Gistel lonkt van daar naar Oost-Europese landen.
Gebruikers van het Antwerpse Dockflow kunnen met het platform hun containers op de voet volgen. Tegelijk krijgen ze de CO2-uitstoot per lading te zien, met de optie om die meteen te compenseren. 'Die combinatie maakt ons uniek.'
Alle Eurostar-treinen naar Parijs zijn vrijdag geschrapt nadat vannacht bij werken in de Parijse gemeente Saint-Denis een bom uit de Tweede Wereldoorlog werd ontdekt. De bom lag 'te midden van de sporen', zegt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF.
Yves Aertssen neemt het roer van de Antwerpse Aertssen Group over van zijn vader Greg. Hij was al jaren actief in het kranen- en bouwbedrijf dat 2.500 werknemers telt.
De Nederlandse groep CubeCold, gespecialiseerd in gekoelde opslag en logistiek, breidt haar aanwezigheid in België uit met een nieuwe overname, van Sivafrost uit Dendermonde.
Bpost zet het mes in zijn kwakkelende Amerikaanse logistieke dochter Radial en schrijft er 299,4 miljoen euro op af. Bij de achteruitboerende Belgische activiteiten neemt CEO Chris Peeters zelf de leiding in handen.
De rekkenproducent Stow bereidt zich volop voor op de Amerikaanse importtarieven voor Europese goederen. CEO Jos De Vuyst is vast van plan die extra kosten door te rekenen aan zijn klanten in de VS. ‘De tarieven van Donald Trump hebben de staalprijs voor onze Amerikaanse concurrenten met 20 procent opgedreven.’
Het Leuvense transportbedrijf Ninatrans heeft zijn Spaanse sectorgenoot Sealog overgenomen, een tweede deal in korte tijd. CEO Benny Smets heeft de ambitie om met het familiebedrijf uit te groeien tot een grote Europese speler in snel transport.
Het Nederlandse PostNL heeft er zoals verwacht een financieel teleurstellend jaar op zitten. Om het tij te helpen keren, kijkt het management van het postbedrijf nadrukkelijk naar België.
De negendaagse staking bij het spoor gaat vrijdag om 22 uur in. Tot zondag 2 maart wordt aanzienlijke hinder verwacht op het treinnetwerk, hoewel de impact per dag zal variëren.
Vrijdagavond start de eerste in een reeks van spoorstakingen die tot en met 2 maart kunnen leiden tot ernstige hinder bij treinreizigers. Voorlopig wordt er geschat dat zaterdag vier op de tien treinen niet zullen rijden.
Al bijna twee weken staakt het personeel van Bpost in Brussel en Wallonië tegen een reorganisatie van de verdeelrondes. In sommige Vlaamse vakbondskringen is er weinig begrip voor de acties, die mee het gevolg zijn van de exit van twee PS-managers.
H.Essers stuurt zijn eerste twee elektrische vrachtwagens de baan op. Bij dat pilootproject pendelt een e-truck tussen de magazijnen in Genk en de productiesite van zijn klant Ecolab in Tessenderlo. Op middellange termijn wil het Limburgse logistieke bedrijf het grootste deel van zijn vloot van 1.440 trekkers elektrificeren.
In oorlogstijd is een haven een geliefd doelwit: die platleggen is de snelste manier om een maatschappij te ontwrichten. Tegelijk is een haven ook een troef als logistieke hub. Nu de militaire dreiging piekt, lonkt Defensie naar de havenbedrijven voor samenwerking. ‘Is alle infrastructuur nog mechanisch te bedienen? We moeten beter voorbereid zijn op een situatie waarin dat nodig is.'
De havens van Antwerpen en Zeebrugge behouden hun leidende positie in de containeroverslag. Dat tonen de cijfers van 2024. Maar CEO Jacques Vandermeiren waarschuwt: 'Het is nooit een gewonnen race. Extra containercapaciteit is een noodzaak.'