Unifiedpost: 'We beginnen aan een nieuwe fase van groei'
Unifiedpost, de specialist in de digitalisering van bedrijfsdocumenten, boekte in het derde kwartaal een groei van 10 procent in zijn belangrijkste business. Het recent flink hertimmerde bedrijf ziet daar de basis in van een nieuwe groeifase.
Unifiedpost Group UPG-1,67% realiseerde over de eerste negen maanden een omzet van 72,9 miljoen euro. Dat is op vergelijkbare basis een fractie (+0,7%) meer dan in de dezelfde periode een jaar eerder.
In dat cijfer zitten twee bewegingen. De inkomsten uit digitale diensten - wat Unifiedpost beschouwt als zijn kernbusiness - bleven een tweecijferige organische groei neerzetten (+10%). Maar die beweging wordt bijna tenietgedaan door de krimpende omzet uit ‘traditionele communicatiediensten’ (-11,2%). Daarmee biedt het bedrijf een soort hybride communicatieoplossing aan, die bedrijven zowel elektronisch als via brievenpost laat communiceren.
Die laatste tak krimpt en is niet langer de strategische focus van het bedrijf, dat volop wil inzetten op een volledig digitale dienstverlening. Dat die business een groei van 10 procent liet zien, acht CEO Hans Leybaert dan ook de hoofdboodschap van het kwartaalrapport.
Maar dat de groei van de digitale diensten lager ligt dan in de voorbije kwartalen, noemt Degroof-Petercam-analist Michael Roeg wel 'zorgwekkend'. 'De 10 procent groei uit de eerste negen maanden impliceert dat het derde kwartaal een pak lager dan die 10 procent lag, gelet op de 12,8 procent groei over het eerste halfjaar.'
Nieuw lichtpunt
Unifiedpost focust liever op het langetermijnpotentieel van de business. Daarin ziet het een nieuw lichtpunt, staat in het persbericht. Begin deze maand werd de Europese richtlijn rond btw in het digitale tijdperk (ViDA) goedgekeurd door alle 27 EU-lidstaten. Die moet leiden tot een transitie van het Europese btw-stelsel naar een gestandaardiseerde digitale rapportage en een verplichte e-facturering voor internationale b2b-transacties in de EU. Unifiedpost maakt zich sterk dat het de technologie in huis heeft om een belangrijke rol te spelen in die transitie.
Het bedrijf wijst er ook nog eens op dat de Franse regering haar voornemen om tegen september 2026 verplichte e-facturering in te voeren heeft herbevestigd. Die Franse transitie is belangrijk voor het bedrijf, maar liep vertraging op. Dat ze er nu toch lijkt te komen tegen 2026, is goed nieuws voor Unifiedpost.
De raket die maar niet vertrekt
Onder andere dat uitstel in Frankrijk leidde ertoe dat Unifiedpost de voorbije jaren maar traag van de grond kwam. Oprichter Leybaert maakte daarbij graag de vergelijking met een raket die klaarstond om te vertrekken, maar waarbij de lanceringsdatum door omstandigheden werd opgeschoven. Dat uitstel leverde een precaire financiële situatie en een bijbehorende inklappende beurskoers op. Dat het bedrijf om tijd te kopen een beroep moest doen op peperdure financiering, veroorzaakte gemor bij de grootste aandeelhouder Alychlo, het investeringsvehikel van de ondernemer Marc Coucke. Die probeerde eerder dit jaar de raad van bestuur overhoop te gooien.
We hebben de basis gelegd voor het versnellen van de groei.
Die poging mislukte, maar de voorbije maanden zette Unifiedpost enkele belangrijke stappen om de morrende aandeelhouders alsnog tegemoet te komen. Het bedrijf kondigde eind augustus de verkoop van de identificatietak (Wholesale Identity) in Nederland aan. Het bedrijf verwacht dat die transactie de financiële positie ‘nog voor het jaareinde’ zal versterken. De opbrengst zal worden gebruikt om de eerste tranche van de controversiële lening bij het Amerikaanse Francisco Partners terug te betalen.
In oktober raakte bovendien bekend dat Leybaert als CEO een stap opzij zet. Hij wordt per 1 december opgevolgd door Nicolas de Beco. Ook de raad van bestuur is vernieuwd met enkele nieuwe internationale onafhankelijke bestuurders en vertegenwoordigers van Alychlo.
Met een nieuwe CEO en een meer gefocuste financiële en operationele structuur denkt Leybaert met een propere lei te beginnen aan 'een nieuwe fase van groei'. 'We hebben de basis gelegd voor het versnellen van de groei van onze digitale diensten', zegt Leybaert. 'Deze strategische herschikking positioneert Unifiedpost om de kansen te grijpen die worden gecreëerd door de golf van regelgeving in Europa, om zo duurzame waarde te creëren voor onze stakeholders.'
Meest gelezen
- 1 Na bijna zes maanden blijft De Wever zelfde rondje draaien
- 2 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 3 Geen cookies? Dat is dan 3,99 euro per maand, overweegt DPG Media
- 4 Chaos in Zuid-Korea nadat president onverwacht staat van beleg heeft afgekondigd
- 5 De vijf koppijndossiers van het onthoofde Stellantis