Advertentie

Investeringspoot BNPP Fortis aan boord bij Hannecard

De bekledingen die Hannecard op rollen en walsen aanbrengt, zijn onder meer in rubber, polyurethaan en composieten.

BNP Paribas Fortis Private Equity koopt een minderheidsbelang in Hannecard, dat zich specialiseert in de bekleding van industriële rollen en walsen. Het prijskaartje van de transactie is niet bekend.

Hannecard focust op de (her)bekleding van rollen of walsen die worden gebruikt door productiebedrijven uit de staalindustrie, drukkerijen en producenten van drankblikjes. Die bekledingen zijn onder meer in rubber, polyurethaan en composieten. Daarnaast onderhoudt, herstelt en optimaliseert Hannecard ook rollen en walsen.

De groep uit Ronse is de onbetwiste Belgische marktleider en realiseert wereldwijd een omzet van 60 miljoen euro. Ze heeft 15 productiesites in zeven landen (joint-ventures niet meegerekend). Bij de klanten zitten zowel de koekjesproducent Lotus Bakeries, Arcelor Mittal als de vinylreus IVC.

Advertentie

Trouwe aandeelhouders

Het bedrijf werd in 1982 overgenomen door enkele privépersonen. 25 jaar later kocht het management zich in. Nu voegt ook BNP Paribas Fortis Private Equity zich bij hen. De investeringspoot van de bank brengt extra middelen aan om de groei van Hannecard te versnellen. Alle andere aandeelhouders blijven aan boord.

'We zijn de jongste jaren zowel op eigen kracht als via overnames fors gegroeid', zegt CEO Dirk Vidts. 'Nu hadden we de keuze: even op adem komen en onze groei afremmen of inspelen op de vele opportuniteiten om onze gefragmenteerde markt te consolideren. Met BNP Paribas Fortis Private Equity gaan we voor dat laatste.' De vorige overname van Hannecard dateert van 2021. Het kocht toen ASB Industries en zette zo voet aan de grond in de VS.

60 miljoen
OMZET
Hannecard is de onbetwiste Belgische marktleider in de bekleding van industriële rollen en walsen. Het realiseert wereldwijd een omzet van 60 miljoen euro.

Hannecard wil ook verder investeren in intelligente monitoringsystemen om het productieproces bij zijn klanten te verbeteren. 'We hebben sensoren ontwikkeld die moeten leiden tot minder stilstand, minder energieverbruik en minder verlies bij onze klanten. We zijn dus niet enkel een traditioneel industrieel bedrijf, maar leggen ook een digitale laag boven onze bekledingen', zegt Vidts. Hannecard investeert 4 à 5 procent van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling.

'Hannecard is een solide Vlaamse KMO met het potentieel om een wereldspeler te worden. Met innovatieve ideeën, technologische verbeteringen en nieuwe productontwikkelingen veroveren ze gestaag een wereldwijde nichemarkt. Het is een verhaal waar we graag in meestappen', zegt Raf Moons, de topman van BNP Paribas Fortis' investeringspoot.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud