Ineos: 'Stopzetting project ethaankraker is een piste'
Het lot van de Ineos-kraker in Antwerpen hangt aan een zijden draadje door een beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. 'Onbegrijpelijk', zegt de Britse chemiegroep, terwijl de Antwerpse haven spreekt van 'dramatisch nieuws'.
'Onbegrijpelijk', zegt Nathalie Meert, de woordvoerster van Ineos, over de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. 'Geen enkel industrieel bedrijf heeft zoveel inspanningen geleverd om met alles in orde te zijn.'
Over de verdere plannen van Ineos blijft Meert op de vlakte. 'We bestuderen in overleg met onze advocaten zorgvuldig de beslissing, zodat we onze opties in kaart kunnen brengen en ons kunnen beraden over verdere stappen. We bekijken de verschillende pistes. Het stopzetten van het project is daar een van.'
Annick De Ridder (N-VA), de schepen van de Haven en de voorzitster van de Haven van Antwerpen, spreekt van dramatisch nieuws. ‘De Ineos-kraker zou een state-of-the-artfabriek worden die voldoet aan de strengste voorwaarden en qua duurzaamheid zijn gelijke niet kent. Als dat niet meer kan, kunnen we een streep trekken door onze Europese industrie. Het stikstofarrest is er, de vergunningenstop is er. Ik roep iedereen op zo snel mogelijk verantwoordelijkheid te tonen in het belang van onze welvaart.’
Volgens de chemiefederatie Essencia verhoogt de beslissing van donderdag de juridische onzekerheid van broodnodige investeringsprojecten en beschadigt ze de concurrentiepositie van de Antwerpse haven. Ze roept de Vlaamse regering op ‘om dringend werk te maken van een definitief stikstofdecreet, maar ook om een veel offensiever en ambitieuzer industriebeleid te voeren.’
Waar draait de kwestie rond? Een overzicht van het dossier in vijf vragen.
Wat wil Ineos in de Antwerpse haven bouwen?
De Britse chemiegroep wil in Antwerpen een ethaankraker bouwen. Die zet ethaan om in ethyleen, een van de basisgrondstoffen voor plastic. Denk daarbij aan plastic voor dagelijks gebruik, zoals voor de verpakking van voedsel, medische toepassingen en isolatie, maar ook buizen voor drinkwater en gas, isolatiemateriaal, textiel, zonnepanelen, wieken van windmolens, medische verpakkingen en auto-onderdelen.
Ineos koos in 2019 voor Antwerpen, waar het Britse bedrijf al aanwezig is, voor de grote investering. Momenteel importeert het die grondstoffen nog uit diverse regio’s.
Hoe groot is het project?
‘Project One’ vergt een investering van 4 miljard euro. De fabriek in Antwerpen zou 1,45 miljoen ton ethyleen per jaar produceren. Volgens Ineos zouden tijdens de piek van de werken 3.000 mensen op de werf actief zijn en zou het project 450 nieuwe jobs creëren.
Voor het project op de Ineos-site op de Antwerpse rechteroever is een ruimte ter grootte van 128 voetbalvelden vrijgemaakt. Voor het project zijn het equivalent van vier Eiffeltorens aan staal nodig, 2.000 kilometer aan leidingen en naar schatting 8 miljoen werkuren. Behalve de kraker van 75.000 vierkante meter zouden er ook een administratieve campus, een controlekamer, werkplaatsen, magazijnen, opslagtanks en nutsvoorzieningen komen.
Volgens Ineos is het de grootste investering in de chemiesector in Europa in zowat 25 jaar. Ineos maakt zich sterk dat de Antwerpse kraker de laagste CO₂-uitstoot van alle krakers in Europa zal hebben en de 'meest innovatieve' van Europa wordt.
Milieuorganisaties betwisten dat en voeren al jaren actie tegen het project. Volgens hen is er een overaanbod van ethyleen op de markt, zal de nieuwe kraker extra CO₂ en te veel stikstof uitstoten en zal de productie dienen om nog meer wegwerpplastic te produceren.
Hoe belangrijk is de kraker voor Antwerpen?
De eerste steen van de ethaankraker werd eind vorig jaar gelegd. Sommige experts zien de kraker als een enorme versterking van de chemische sector in de Antwerpse haven. Die huisvest een van de grootste petrochemische clusters in de wereld. ‘Zo’n fabriek staat aan het begin van de keten. Het project kan andere investeringen aantrekken’, zegt Frank Beckx, ex-topman van de chemiefederatie Essencia en de directeur van het kennis- en lobbycentrum van de werkgeversorganisatie Voka. Ook de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) zette zijn schouders onder het project.
De Vlaamse regering keurde eind vorig jaar de uitgifte van een waarborg voor het Ineos-project goed, de hoogste die Vlaanderen ooit gaf (maximaal 500 miljoen euro). Zo'n waarborg treedt in werking als de kredietnemer zijn leningen niet kan terugbetalen. In het Ineos-dossier zou hij pas in werking treden na de definitieve goedkeuring van de vergunning.
Wat als de vergunning definitief wordt verworpen?
Voka vreest dat de beslissing zal wegen op het investeringsklimaat. ‘De economie heeft het moeilijk. De gasprijzen liggen in Europa veel hoger dan in de Verenigde Staten. Qua competitiviteit staan we niet op de eerste plaats. Nu komt daar de rechtsonzekerheid bovenop. Bovendien had de aankondiging van Project One internationale weerklank. Als de vergunning definitief wordt vernietigd, is dat geen reclame voor investeringen in onze regio', zegt Beckx.
Wat met het waterstofproject?
De Belgische gasnetbeheerder Fluxys volgt het project met argusogen, aangezien Ineos meewerkt aan het plan een waterstofnetwerk op te zetten in de haven. Dat moet de Antwerpse chemiebedrijven helpen hun CO₂-uitstoot te reduceren. Ineos hoopt via dat net jaarlijks tot 100.000 ton waterstof af te nemen voor de productie van zijn ethaankraker.
Meest gelezen
- 1 Verkoop e-auto's trekt aan, Tesla halveert in Europa
- 2 ‘Van 0 naar 1939 in 3 seconden’: affiches dopen Tesla om tot ‘Swasticar’
- 3 Musk botst op weerstand bij Amerikaanse ambtenaren
- 4 De Wever saneert dit jaar hooguit de helft van wat Europa vraagt
- 5 Jarenlange rechterhand van De Wever maakt comeback in Antwerpse politiek