Advertentie

'Google heeft het klassieke bankkantoor vervangen'

De broers Mark en Neal Oddens namen de vergelijkingssite Bankshopper anderhalf jaar geleden over.

In coronatijden is virtueel windowshoppen ook voor bank- en verzekeringstarieven de norm. De Nederlandse ondernemers Neal en Mark Oddens zien er het uitgelezen moment in om met hun vergelijkingssite Bankshopper grote concurrenten als Spaargids het vuur aan de schenen te leggen.

De broers Neal en Mark Oddens kochten anderhalf jaar terug Bankshopper.be, waar bezoekers de tarieven voor spaarrekeningen, consumentenkredieten, hypotheken of effectenrekeningen kunnen vergelijken.

Een formule die aanslaat in coronatijden. Vorig jaar trok Bankshopper 2,5 miljoen bezoekers aan, intussen is dat met zowat 140 procent gegroeid. 'Die groei is structureel', zegt Mark Oddens. 'Hij komt vooral door de algemene toename van het onlinezoekverkeer. Zelfs als ons buurmeisje deze site had beheerd, waren de cijfers de voorbije maanden sterk gestegen.'

Advertentie

Hogere commissies

Al heeft dat buurmeisje allicht minder ervaring als internetondernemer. De broers Oddens waren een tijd mee verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van grote concurrent Spaargids.be, dat vier jaar geleden werd overgenomen door de mediagroep DPG Media. Daarvoor was Neal Oddens al een vergelijkingssite voor autobanden begonnen, terwijl Mark VoetbalPrimeur had overgenomen.

De grootste frustratie tijdens deze pandemie was dat klanten hun bankier niet meteen te pakken kregen.

Mark Oddens
Bankshopper.be

‘Google heeft nu echt het klassieke kantoorbezoek vervangen als klanten op zoek gaan naar de interessantste tarieven', zegt Mark Oddens. ‘Mensen zijn meer dan ooit bereid van bank te veranderen. De grootste frustratie tijdens deze pandemie was dat klanten hun bankier niet meteen te pakken kregen.’

Het inkomstenmodel van sites als Bankshopper is eenvoudig: banken betalen het bedrijf commissie voor elk product dat via zijn platform wordt verkocht. De site, die een tiental jaar voor de komst van de broers Oddens werd opgericht, is altijd winstgevend geweest. Door meer in te zetten op een persoonlijke aanpak en door zo hoog mogelijk te scoren in zoekrobotten als Google zit er nog rek op de marges. ‘Als we de vraag van die klant zo goed mogelijk beantwoorden en het juiste product serveren, drijft dat de prijs van de vergoeding op', zegt Neal Oddens. 'Maar een eerlijke vergelijking en een totaaloverzicht van wat er op de markt is, staat voorop.'

Concurrentie met DPG en Mediahuis

Marktaandeel winnen is de boodschap. Dat lijkt niet evident, want de concurrentie is in handen van grote mediagroepen die over veel meer vuurkracht beschikken. Spaargids.be, de grootste concurrent, is sinds een viertal jaar in handen van DPG Media. De groep boven Het Laatste Nieuws en VTM bezit ook Independer, de Nederlandse vergelijkingssite die dit jaar autopolissen wil beginnen te verkopen in ons land. Eerder deze herfst ging ook Mediahuis, de uitgever van onder meer De Standaard, in zee met de makelaar Vanbreda Risk & Benefits voor de onlineverkoop van verzekeringen.

Advertentie

Onze ervaring leert dat je Nederlandse businessmodellen niet zomaar in België kan kopiëren.

Neal Oddens
Bankshopper.be

‘Toch is de koek nog niet verdeeld. In Nederland zijn er vijf, zes partijen die voldoende slagkracht hebben’, zegt Neal Oddens. ‘En onze ervaring leert dat je Nederlandse businessmodellen niet zomaar in België kan kopiëren. Een site als Independer mag dan wel een grote groep achter zich hebben, er is een reden waarom die site nog altijd niet online staat.’

‘Op dit moment verschillen we te weinig van de concurrentie en bieden we vooral lijstjes aan', geven de Bankshopper-eigenaars toe. 'Maar daar kunnen we niet mee blijven wegkomen. Klanten willen een meer gepersonaliseerd advies. Dat willen we ze aanbieden, onder meer door artificiële intelligentie.'

Om dat doel te bereiken lanceerde Bankshopper een crowdfundingactie via het webplatform Winwinner. 'In enkele dagen hadden we de ruim helft van ons minimumdoel van 250.000 euro bereikt. We wilden aanvankelijk 500.000 euro ophalen tegen midden januari. Omdat het zo goed gaat, mikken we nu op 1 miljoen euro.’

Advertentie
Gesponsorde inhoud