Advertentie

Recordaantal leasingwagens

Steeds meer leasingwagens op de weg. ©Peter Hilz

De leasingmaatschappijen in ons land kregen nooit meer bestellingen binnen voor nieuwe wagens dan in het eerste kwartaal van 2016.

Dat leren cijfers van de beroepsfederatie Renta, die zo goed als alle bedrijven uit de sector groepeert.

Met 33.800 bestelbons ligt het aantal orders ruim 10 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2015, dat tekende voor het vorige record. Volgens Frank Van Gool, de algemeen directeur van Renta, gaat het niet alleen om extra wagens op de weg, maar ook om de vervanging van bestaande contracten.

Advertentie

Hij ziet twee redenen voor het nieuwe record. Vooreerst schakelen meer bedrijven voor hun wagenpark over op operationele leasing in plaats van andere formules, zoals zelf voertuigen kopen met eigen of geleend geld. Daarnaast leasen steeds meer particulieren een wagen in plaats van er een te kopen. Die private lease wordt nog maar sinds oktober aangeboden in België. ‘Het aantal blijft beperkt, maar er zijn toch al een paar duizend bestellingen’, zegt Van Gool. Precieze cijfers ontbreken voorlopig.

De bedrijfswagens in België, waartoe de leasingauto’s behoren, worden vaak genoemd als de oorzaak van het fileprobleem. Maar ze maken slechts 20 procent uit van het wagenpark en dan worden de auto’s van zelfstandigen nog meegeteld, aldus gegevens van de autosectorfederatie Febiac. Vorig jaar ging het om 1,12 miljoen voertuigen op een totaal van 5,60 miljoen. Er kwamen in 2015 14.500 bedrijfswagens bij op de Belgische wegen, tegen 34.000 auto’s van particulieren.

In 2011-2015 steeg het aantal bedrijfswagens met 1,9 procent. Op de privémarkt was de aanwas met 4,2 procent ruim dubbel zo groot. 

Advertentie
Gesponsorde inhoud