Advertentie

GM stopt productie in Australië

Het logo van Holden op de gevel van een opslagplaats in Melbourne - Foto Reuters ©REUTERS

Autoreus General Motors (GM) gaat zijn fabrieken in Australië, ondergebracht bij dochter Holden, sluiten. Daarbij gaan zowat 2.900 banen verloren. Eerder nam Ford al dezelfde beslissing, ingegeven door hoge kosten, een sterke Australische dollar en een te kleine lokale afzetmarkt.

GM heeft twee fabrieken in Australië, in de provincies Zuid-Australië en Victoria. Die zullen in 2017 stilgelegd worden. Daarmee komt een einde aan 69 jaar productie in het land. Dat meldde GM in een persbericht, enkele uren nadat het bedrijf de benoeming van Mary Barra als nieuwe CEO aankondigde.

Eerder dit jaar kondigde Ford ook al aan dat het zijn Australische fabrieken vanaf 2016 sluit om dezelfde redenen. De enige autoreus die nog met fabrieken vertegenwoordigd is 'Down Under', is Toyota. Maar ook de Japanners zouden plannen hebben om de productie weg te trekken uit Australië.

Advertentie

Perfecte storm

Afscheidnemend GM-CEO Dan Akerson spreekt van 'een perfecte storm van negatieve invloeden' om zijn beslissing te rechtvaardigen. Hij wijst naar de concurrentie van ingevoerde auto's, een gefragmenteerde binnenlandse automarkt, hoge kosten en de sterkte van de Australische dollar.

Holden, de Australische productiedochter van GM, liet eind november nog weten dat een auto bouwen in Australië gemiddeld zowat 2.500 euro duurder is dan elders in de wereld.

De aankondiging van GM viel in als een bom in Australië, waar het debat over de toekomst van de industrie volop woedt. Critici wijzen al op de eenzijdige steun van de regering aan de grondstoffensector, die momenteel boomt in het land. 'Als je al je eieren in steeds minder mandjes legt, en je laat dan een van die mandjes vallen, dan zit je in de problemen', zegt Stephen Clibborn van de Universiteit van Sydney aan Bloomberg. 'Als de grondstoffensector vertraagt, moet je iets hebben om op terug te vallen.'

Subsidies

En, net als in ons land, laait ook het debat op over de subsidies die de overheid aan de auto-industrie verstrekt. De vorige Australische regering had in totaal 3,6 miljard euro opzij gezet om de industrie tot 2020 te steunen.

De huidige regering van Tony Abbott wil die subsidies tegen 2015 al met zowat 330 miljoen euro terugschroeven. Tijdens de jongste verkiezingscampagne verklaarde Abbott al dat hij niet van plan was 'om achter Holden aan te hollen met een blanco cheque'.

Dat belet niet dat Holden tussen 2001 en 2012 jaarlijks zo'n 100 miljoen euro overheidssteun ontving. Sinds 2004 maakte het bedrijf enkel in 2010 en 2011 winst. 

Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
2025 belooft spektakel voor beursintroducties: welke bedrijven lopen zich warm?
Beurswatchers voorspellen een golf van beursintroducties in de eerste helft van 2025. Vooral New York en Mumbai vallen in de prijzen. Kan ook Europa de dooi inzetten?
Gesponsorde inhoud