Dwergen wagen zich op overvolle leasemarkt
Verschillende kleine bedrijven betreden de boomende Belgische leasemarkt. Maar de toekomst van de mobiliteit stelt de sector voor grote uitdagingen.
De Belgische leasesector heeft een uitstekend jaar achter de rug. De bedrijven die aan operationele leasing doen (waarbij ze zelf de auto’s in eigendom houden), financieren meer dan 375.000 voertuigen, 8 procent meer dan in 2016. Ook het aantal ingeschreven leasewagens steeg vorig jaar 6 à 8 procent.
De leasesector gaat sneller vooruit dan de totale automarkt, die vorig jaar een groei van 1,3 procent optekende. ‘De sector stelt het heel goed en blijft rendabel’, zegt Miel Horsten, de CEO van marktleider ALD Automotive België.
Grote spelers als LeasePlan en Arval puurden in 2016 elk een bedrijfswinst van ongeveer 35 miljoen euro uit een omzet van ruim 300 miljoen euro. De markt profiteerde van rendabele leasecontracten én van de hoge verkoopwaarde van leasewagens die na afloop van het leasecontract op de tweedehandsmarkt belanden.
De geliefde bedrijfswagen
Vorig jaar werden in België 546.558 nieuwe auto’s ingeschreven. 54 procent daarvan is een bedrijfswagen (‘fleet’), die wordt ingeschreven op een btw-nummer. De helft van die bedrijfswagens zijn leaseauto’s op naam van leasebedrijven, de andere helft wordt door bedrijven of zelfstandigen zelf gefinancierd. Het totale aantal bedrijfswagens op Belgische wegen ligt ruim boven het miljoen, of een vijfde van het volledige Belgische wagenpark.
Het aantal nieuwe bedrijfswagens bedroeg in 2017 dan weer 292.734. Dat zijn er 3,2 procent meer dan het jaar voordien, leren cijfers van de automobielfederatie Febiac.
Volgens de autofederatie Traxio is de groei te danken aan de opkomst van de ‘cafetariaplannen’ bij grote bedrijven. ‘Daarbij kiezen veel werknemers nog altijd voor een auto’, zegt woordvoerder Philippe Decrock. ‘We verwachten dat fiscale veranderingen, zoals de cash-for-car waarbij werknemers hun bedrijfswagen voor cash kunnen inruilen daarop weinig impact hebben’, zegt de leasefederatie Renta.
‘Omdat er veel vraag is naar tweedehandsauto’s is de restwaarde van een leaseauto hoog’, zegt Frank Van Gool, de topman van de leasefederatie Renta. ‘Daardoor kunnen leasebedrijven goedkopere maandtarieven aanbieden aan nieuwe klanten, wat het product aantrekkelijker maakt.’ Door de boomende e-commercehandel groeit ook de populariteit van de bestelwagen op de leasemarkt.
Die stevige rendabiliteit lokt nieuwe spelers naar België. Op 1 februari start het Nederlandse Terberg Leasing zijn diensten in België op, bevestigt directeur Karel Vaal aan De Tijd. FCA Bank, de samenwerking van de autobouwer FCA (Fiat, Chrysler) en de Franse bank Crédit Agricole, lanceerde in november zijn leasetak Leasys. Met Free2Move Lease wil de autobouwer PSA (Peugeot-Citroën) zijn positie op de leasemarkt verstevigen.
De nieuwkomers hebben grote ambities. Leasys wil in vijf jaar een vloot van 8.500 auto’s uitbouwen, Free2Move Lease wil de PSA-vloot van 7.000 voertuigen tegen 2022 verdubbelen. Beide bedrijven willen niet alleen merken uit hun eigen stal aanbieden, maar ook die van de concurrentie. In België is namelijk 54 procent van de leasewagens een premiummerk: Audi, BMW, Mercedes of Volvo. ‘We moeten ook Franse en Duitse merken aanbieden aan klanten, anders beperken we ons te veel’, zegt Danny Meulenberghs van Leasys.
Maar ondanks de vele troeven staat de leasesector ook voor heel wat uitdagingen.
1. Is er nog plaats voor nieuwe leasebedrijven?
De Belgische leasemarkt zit behoorlijk vol. De zes grote spelers, deels in handen van banken met veel vuurkracht, bezetten al 83 procent van de markt. Marktleider ALD Automotive, eigendom van de Franse bank Société Générale, verzorgt in België naast zijn klassieke activiteiten ook de leasetak van veel automerken, zoals Volvo, Renault en Toyota. Ook BNP Paribas (Arval) en KBC (KBC Autolease) staan sterk.
De jongste jaren wagen ook verschillende autobouwers zich op de leasemarkt. Zo nam Daimler (Mercedes-Benz) in 2016 voor meer dan 1 miljard euro Athlon over van Rabobank, terwijl BMW eerder ING Car Lease overnam en omdoopte tot Alphabet. Door de opkomst van nieuwe concepten, zoals deelauto’s en zelfrijdende auto’s, en concurrenten, zoals Tesla of Google, zoeken traditionele autobouwers naar manieren om hun rendabiliteit op te krikken. Terwijl particulieren makkelijk ruim tien jaar met hun auto rijden, lopen leasecontracten na drie à vijf jaar af, en zijn autobouwers zeker dat ze veel nieuwe leasewagens kwijtraken.
2. Wie zal nog auto’s leasen?
De Belgische bedrijven met een grote vloot, zoals de consultants of de farmasector, zitten intussen allemaal vast aan een leasecontract. Waar zit nog potentieel voor nieuwe spelers? Leasys gelooft in de kmo-markt, onder meer met de bestelwagens van Fiat. Het Nederlandse Terberg Leasing mikt met zijn merk Justlease.be op de opkomende ‘private lease’. Daarbij gebruiken particulieren voor een vast bedrag per maand een auto. Ketens als Carrefour (Direct Lease) en Mediamarkt (LeasePlan) pakten al uit met stuntacties, zoals een Opel Corsa voor 178 euro per maand. De formule slaat aan bij jonge mensen, die geen zorgen of onverwachte kosten willen. ‘Belgen beseffen niet wat een auto werkelijk kost’, zegt Danny Meulenberghs van Leasys.
De Belgische markt voor private leasing is nog zeer klein. Zo’n 10.000 auto’s rijden via de formule op de Belgische wegen. In Nederland ligt dat aantal tien keer hoger, wat de interesse voor België boven de Moerdijk verklaart. Naast Tenberg Leasing zijn ook de leasebedrijven J&T Autolease en Direct Lease in Nederlandse handen. ‘De volgende jaren zal worden gevochten om de particulier die ook wil leasen’, beseft Miel Horsten. ‘Maar de rendabiliteit is lager, want bij private lease gaat het vaak om kleinere auto’s.’
3. Wie zal nog diesel rijden?
Vorig jaar werden voor het eerst sinds lang meer benzine- dan dieselwagens ingeschreven in België. Maar de leasemarkt blijft het dieselparadijs bij uitstek. Bij marktleider ALD Automotive maakt diesel nog 89 procent van de vloot uit, al ziet CEO Horsten een kentering. Bij de nieuwe bestellingen willen klanten slechts 80 procent diesel, tegenover 92 procent twee jaar geleden.
‘Leasers nemen maar elke vier jaar een beslissing’, verklaart Horsten de trage omschakeling. ‘En die maakt vaak deel uit van de car policy, die met de sociale partners moet worden besproken. Bovendien rijden leasers vaak meer dan 30.000 kilometer per jaar, wat diesel interessanter maakt.’ Horsten verwacht dat diesels in 2020 nog maar de helft van de leasemarkt uitmaken. Problemen met de restwaarde verwacht hij niet. ‘68 procent van de Belgische leaseauto’s wordt na het contract geëxporteerd, voornamelijk naar Oost-Europa, waar de markt voor diesel goed blijft.’
4. Wie zal nog met de auto rijden?
Door de uitdijende files worden werknemers almaar meer naar alternatieven voor de auto geduwd. De federale regering plant een regeling waarbij mensen hun bedrijfswagen voor cash kunnen inruilen. Volgens Horsten kende de leasemarkt in 2017 een moeilijk vierde kwartaal door de onzekerheid over die regeling. Toch verwacht hij niet dat de interesse voor leasing snel zal dalen. ‘We zien in onze onderzoeken bij werknemers weinig vraag naar de ‘cash for car’-regeling, want de mensen hebben geen alternatieven.’ Verschillende leasebedrijven zetten al in op alternatieven zoals fietsen. KBC Autolease heeft al 1.600 leasefietsen in zijn portfolio. Al valt de vloot op twee wielen mager uit tegenover 46.000 leasewagens.
Meest gelezen
- 1 André Decoster | We zijn minder uitzonderlijk dan we dachten
- 2 'Is het niet vreemd dat Reynders de enige zou zijn die de truc met de Nationale Loterij gebruikte?'
- 3 Omstreden vastgoedtycoon Joost Debucquoy sleept critici voor rechter
- 4 Koelbloedige moord in New York doet discussie over wanpraktijken ziekteverzekeraars oplaaien
- 5 Na bar slechte wiskundepeiling alle ogen gericht op kleuters: 'Wat doen die eigenlijk drie jaar lang op school?'