Dit is de tweede duurste oldtimer ter wereld
Deze Ferrari is sinds vanmiddag de op één na duurste oldtimer ter wereld. Op een veiling in Parijs leverde de auto 28 miljoen euro op.
De Ferrari 335S Spider Scaglietti uit 1957 ging onder de hamer tijdens de oldtimerbeurs RetroMobile in Parijs. De racewagen stond in de catalogus voor 28 tot 32 miljoen euro, maar analisten hielden er rekening mee dat die prijs ruimschoots overtroffen zou worden. De afgelopen jaren leverden dergelijke unieke oldtimers steevast recordbedragen op. De titel van duurste oldtimer ter wereld is sinds 2014 in handen van een andere Ferrari; een 250 GTO die in 2014 voor 38,12 miljoen dollar (34 miljoen euro) geveild werd.
De hoge waarde van de vandaag geveilde Ferrari is het gevolg van een aantal oorzaken. In de eerste plaats is er het merk: Ferrari is samen met Porsche met afstand het populairste oldtimer-merk. Daar komt nog bij dat van de 335S niet meer dan vier exemplaren zijn gemaakt en dat de geschiedenis van de auto uitgebreid gedocumenteerd is.
Zo werd de auto in zijn eerste twee jaar alleen gebruikt voor races. Legendarische coureurs als Stirling Moss, Wolfgang von Trips, Luigi Musso en Mike Hawthorn zaten achter het stuur van de 12-cilinder-racewagen. Het was deze auto die in 1957 de Mille Miglia won en tijdens de 24-urenrace van Le Mans voor het eerst een ronde volbracht met een gemiddelde snelheid boven de 200 kilometer per uur (203,15 kilometer per uur om precies te zijn). Over veiligheidsgordels heeft de auto nooit beschikt.
Na twee racejaren kwam de auto uiteindelijk terecht bij de legendarische Franse Ferrari-verzamelaar Pierre Bardinon, die nog regelmatig rondjes met de 335S racete op zijn privé-circuit in de Creuse. Uit diens nalatenschap wordt de Ferrari nu geveild. Juist deze geschiedenis maakt dat analisten ervan uitgaan dat er moeiteloos een recordprijs gehaald wordt.
Rendement
Oldtimers zijn de afgelopen jaren een uitstekende belegging gebleken. Volgens de prijsindex die het gezaghebbende oldtimer-analysebureau HAGI bijhoudt steeg de gemiddelde prijs van de meest exclusieve oldtimers vorig jaar met 16,5 procent. De afgelopen drie jaar is er zelfs sprake van een verdubbeling van de prijs. Ook voor langetermijnbeleggers lijken exclusieve oldtimers een zekere aantrekkingskracht te hebben. Sinds 1980 steeg de waarde van de top-oldtimers met gemiddeld 13,5 procent per jaar. Tegenover die waardestijging staan wel de nodige onderhouds- en stallingskosten.
Kentering
Het afgelopen jaar constateerde HAGI echter wel een kentering: terwijl de absolute top van de markt nog steeds gestaag duurder werd, was er bij de subtop sprake van een keldering van de gemiddelde prijzen.
Chinezen
De komende jaren wordt echter weer een verdere stijging verwacht. De Chinese markt is nu nog verboden terrein voor Europese en Amerikaanse oldtimers, maar die blokkade zou dit of volgend jaar verdwijnen waardoor rijke Chinese kopers zich op de markt storten en de prijzen verder opdrijven.
Meest gelezen
- 1 De Croo en Van der Straeten vangen bot in laatste rondje benoemingen
- 2 Belgische private banken beheren voor het eerst meer dan 500 miljard euro
- 3 N-VA wil roerende voorheffing en vrijstelling op spaarboekje verdubbelen
- 4 Dubai, waar drugsbazen onder elkaar vastgoed verkopen
- 5 Eerste koudeprik doet Europa ongezien fors naar gasreserves grijpen