Autobelastingen omhoog door nieuwe CO2-test
Vanaf september moet elke nieuwe auto aan de strengere test voldoen. De regering bekijkt hoe ze een stijging van de factuur kan vermijden.
Wie binnenkort een nieuwe auto koopt, moet vermoedelijk meer autobelastingen betalen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese testprocedure voor de berekening van de CO2-uitstoot.
We blijven voorlopig de huidige CO2-waarde gebruiken voor auto’s die voor 1 september 2017 werden gekeurd.
De nieuwe procedure is sinds september vorig jaar verplicht bij de homologatie van nieuwe modellen. Vanaf september 2018 moeten alle nieuw verkochte auto’s aan de strengere tests voldoen. Daardoor gaat de berekende CO2-uitstoot van nieuwe auto’s omhoog. Het gevolg is dat autobelastingen die gelinkt zijn aan de CO2-uitstoot dreigen te stijgen.
Om de fiscale benadeling van nieuwe auto’s te vermijden werd een overgangsmaatregel ingevoerd. Autobouwers mogen nog tot eind 2021 voor hun nieuwe auto’s, naast de nieuwe waarde, ook de ‘vertaalde’ oude uitstootwaarde publiceren, op basis van een ingewikkelde omrekenformule.
Maar uit de eerste testresultaten die autobouwers publiceren, blijkt dat de herberekende CO2-waarde bij veel modellen hoger ligt dan vroeger. De automobielfederatie Febiac ziet een afwijking van gemiddeld 5 gram CO2 per kilometer.
Die hogere waarde zal ook de op CO2 gebaseerde Belgische autobelastingen beïnvloeden. In Vlaanderen gaat het om de belasting op inverkeerstelling (BIV), die tientallen tot honderden euro’s duurder kan worden (zie tabel), en om de verkeersbelasting. Werknemers met een nieuwe bedrijfswagen moeten straks een hoger voordeel alle aard (VAA) betalen. Voor werkgevers verandert de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting en de solidariteitsbijdrage.
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) heeft een onderzoek gevraagd naar de impact van de nieuwe tests op de federale autofiscaliteit. ‘De regering zal bekijken tot wanneer de oude testwaarden onverkort van toepassing kunnen blijven en hoe de negatieve impact van de nieuwe waarden opgevangen kan worden, zodat de fiscale factuur niet stijgt’, zegt zijn woordvoerder.
Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD) verandert voorlopig niets aan de verkeersfiscaliteit. ‘We blijven de huidige waarde gebruiken voor wagens die voor 1 september 2017 werden gekeurd.’
Voor nieuwe modellen die daarna werden gekeurd, moet Tommelein naar eigen zeggen wel de omrekenformule gebruiken. Hij wijst erop dat de Europese Commissie die omrekentabel zal aanpassen als de afwijking te groot blijkt.
Meest gelezen
- 1 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 2 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld
- 3 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'
- 4 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 5 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen