Audi Brussels sluit, onduidelijkheid over nieuwe kandidaat-investeerder
Het doek is gevallen over Audi Brussels: eind februari stopt de productie van de vestiging onherroepelijk. Er zou zich wel een nieuwe kandidaat-investeerder gemeld hebben, maar het is nog onduidelijk hoe serieus zijn project is en hoeveel jobs hij zou kunnen redden.
Wat er al maanden zat aan te komen, is eindelijk formeel bevestigd: de Audi-fabriek in Vorst gaat over vier maanden dicht. Dat kregen de vakbondsafgevaardigden dinsdag te horen op een buitengewone ondernemingsraad. Wel werd afgesproken om na de kerstvakantie het werk in alle afdelingen te hervatten in een ploegensysteem met twee shifts. Daarmee wil de directie de werkzekerheid tot de sluiting eind februari verzekeren.
Tijdens de bijeenkomst gaf de directie ook aan dat Audi Brussels is benaderd door een potentiële nieuwe investeerder. 'Het is een andere investeerder dan degene die al een verlenging van de deadline had gekregen. Hij komt uit de sector van de bedrijfsvoertuigen (trucks en bussen) en was al vroeger door Audi gecontacteerd', zegt het bedrijf in een persbericht. Tegelijk blijft een werkgroep rond 'alternatieve businessmodellen' verderwerken.
De directie gaf tijdens de ondernemingsraad geen informatie over de identiteit van de potentiële investeerder, het industrieel project of het aantal jobs dat hij zou kunnen redden. Het gaat om een van het tiental bedrijven dat door Audi Brussels zelf was gecontacteerd met het voorstel om (een deel van) de fabriek over te nemen, zegt Ronny Liedts van de christelijke vakbond ACV-CSC-Metea.
Volgens een andere vakbondsbron zou de bewuste investeerder een producent van landbouwvoertuigen zijn, maar dat kan Liedts niet bevestigen. Een update en meer details over de investeerder krijgen de bonden op de volgende bijzondere ondernemingsraad van 12 november.
Opluchting
Hoewel de sluiting van Audi Brussels in de sterren geschreven stond, zorgt de sluitingsdatum van eind februari toch voor enige opluchting bij de werknemers, zegt Liedts. 'Het is goed dat er tot die tijd geen ontslagen meer gaan vallen. Dat de fabriek dicht gaat is natuurlijk een ontgoocheling, maar de mensen hebben nu wel duidelijkheid. Ze hebben vier maanden om bij andere werkgevers te gaan solliciteren.'
De vakbondsman wijst erop dat er ook na de productiestop van 28 februari nog een beperkte ploeg aan de slag zal zijn om de fabriek helemaal te sluiten. Intussen is er ook nog een kans dat de nieuwe investeerder een aantal jobs zal kunnen redden. 'Op voorwaarde dat het weer geen broodjeaapverhaal wordt', aldus Liedts. De vakbondsman verwijst naar een eerdere kandidaat-investeerder die weer afviel omdat het niet om een ernstig project ging.
Hoop
Formeel zou Audi de informatie- en consultatieprocedure, de eerste fase van de zogenaamde wet-Renault voor grote bedrijfssluitingen, willen afronden tijdens de volgende buitengewone ondernemingsraad op 12 november. Liedts stelt zich vragen bij de beoogde timing. 'Als de kandidaat-investeerder een ernstig bod doet, hebben we wellicht meer dan twee weken nodig om dat grondig te bespreken.'
Bij Audi Brussels werken nog zowat 2.900 werknemers. Zij kregen al in juli het nieuws dat er een herstructurering zou komen waarbij de helft van het personeel zijn baan zou verliezen.Intussen sneuvelen ook bij toeleveranciers van de Brusselse autofabriek honderden banen.
Meest gelezen
- 1 Hoe Donald Trump in enkele uren zelf zijn 'cool' verloor
- 2 Nasdaq sluit 4 procent lager na volatiele sessie
- 3 Waarom Trump de bocht nam: China en beleggers legden bom onder 'wereldwijd baken van stabiliteit'
- 4 Beursexit fruit- en groentereus Greenyard in de maak
- 5 Magnette tackelt De Wever: 'Het moment om aan de goede kant te staan van de geschiedenis'